Kommunikation & Politik
Afdelingen Kommunikation & Politik har det strategiske ansvar for Kræftens Bekæmpelses eksterne kommunikation og politiske arbejde.
I Kommunikation & Politik understøtter vi foreningens samlede mission for at færre skal have kræft, flere skal overleve kræft, og alle skal have et bedre liv med og efter kræft. Vi værner om foreningens omdømme og har fokus på, at Kræftens Bekæmpelses budskaber og værdifulde forskningsresultater bliver formidlet effektivt og med høj troværdighed.
Gennem politiske indsatser, alliancer og presseindsatser arbejder vi for, at kræft prioriteres højt. Med vores sygdomsindhold i pjecer og på cancer.dk hjælper og guider vi kræftsyge og deres pårørende, mens vi gennem kampagner understøtter vi kræft som en folkesag og bidrager vi til at tiltrække støtter, medlemmer og frivillige.
Vi rådgiver organisationen i kommunikationsstrategiske spørgsmål og sikrer, at foreningens politiske mærkesager og ekspertise når ud – bl.a. via pressearbejde, kampagner, hjemmeside, sociale medier, video, digitale fortællinger, nyhedsbreve, podcasts, medlemsblad, events og meget mere.
Kommunikation og Politik har desuden ansvaret for foreningens sproglige og visuelle retningslinjer samt identitet og brand.
Afdelingen består af følgende enheder:
Vi står i spidsen for flere af foreningens fyrtårnsaktiviteter, der har til formål at underbygge og styrke foreningens budskaber, brand og omdømme, herunder foreningens deltagelse på Folkemødet, Kræftens Bekæmpelses hæderspris samt udviklingen af foreningens jubilæumsfejring i 2028.
Med over 8 millioner årlige besøg er cancer.dk en helt central platform for viden om kræft og livet med og efter kræft. Sammen med pjecer, der når kræftpatienter og pårørende på hospitaler og i lægehuse, podcasts, og en målrettet indsats for at gøre vores indhold let tilgængeligt via blandt andet Google, sikrer vi, at vigtig viden om mere end 70 kræftsygdomme og deres behandling er tilgængelig for alle.
Afdelingen driver også det strategiske nøgleprojekt ’Webprogrammet’, som udvikler en lang række af foreningens digitale platforme, og vi hjælper en række kræftspecifikke patientforeninger med at være til stede digitalt.
Vi har ansvaret for foreningens politiske interessevaretagelse og rådgiver organisationen i politiske spørgsmål for at skabe en fælles politisk retning – lokalt, regionalt, nationalt og internationalt. Fra 2025 har vi også ansvaret for at koordinere foreningens politiske interessevaretagelse, så vores mærkesager skaber størst muligt gennemslagskraft og opnår resultater inden for foreningens prioriterede mærkesager.
Vi udvikler politiske strategier, håndterer sager og opbygger stærke relationer til politikere og ministre på både dansk og europæisk niveau. Derudover står vi for samarbejdet med internationale kræftforeninger og arbejder på at styrke vores fælles indsats.
Vi arbejder for at sætte kræftsagen på dagsordenen gennem medierne. Vi er bindeleddet mellem foreningen og pressen. Via pressetelefonen håndterer vi dagligt henvendelser fra journalister, følger sager tæt og sikrer, at ny kræftforskning og vigtige budskaber når ud til den bredere offentlighed.
Vi producerer indhold til både vores egne kanaler og til artikler i danske nyhedsmedier, hvor vi formidler historier, der engagerer og informerer. Derudover udarbejder vi målrettede nyhedsbreve til medlemmer, patienter og pårørende, som holder dem opdateret på kræftforskning, behandling og foreningens arbejde.
Vi udvikler kreativt indhold og stiler efter at bringe foreningens viden og budskaber i spil så autentisk, levende og visuelt som muligt – bl.a. via kampagner, sociale medie-kanaler, film, grafik og podcasts, som vi selv udvikler og producerer.
Vi står for foreningens visuelle identitet og udvikler en lang række publikationer til både tryk og digitalt, ligesom vi udvikler og producerer kampagner for andre afdelinger på forretningskritiske områder som fundraising og hvervning af frivillige, herunder Knæk Cancer og Landsindsamlingen, hvor vi har en central rolle.
Nyere initiativer omfatter podcasts om kræftrelaterede emner, en indsats mod misinformation om kræft på sociale medier samt projektet Okay Bravo, der har til formål at knytte målgruppen af 20 til 40-årige tættere til kræftsagen.
Kontakt os
Har du brug for at kontakte os, er du velkommen til at række ud til følgende:
Pressetelefonen
Som journalist kan du ringe til vores pressetelefon på telefon 35 25 74 00 eller sende os en mail på presse@cancer.dk
Generelle spørgsmål om kommunikation & politik
For generelle spørgsmål om Kræftens Bekæmpelses kommunikation & politik, er du velkommen til at kontakte info@cancer.dk
Hjemmesiden
Har du spørgsmål, ris eller ros, der vedrører vores hjemmeside cancer.dk, er du velkommen til at skrive til os på cancerdk@cancer.dk
Herudover er du velkommen til at række ud til følgende:
Afdelingschef for Kommunikation og Politik
Ida Strand
Mail: strand@cancer.dk
Telefon: 24 95 75 42
Head of Digital
Hanne Sandvang
Mail: has@cancer.dk
Telefon: 35 25 72 02
Politisk chef
Una Jensen
Tlf.: 3525 7250
Telefon: 23 41 06 76
Mail: uj@cancer.dk
Pressechef
Lise Bondesen
Mail: liseb@cancer.dk
Telefon: 31 32 63 53
Head of Social and Creative
Jannick Blaksmark
Mail: jabl@cancer.dk
Telefon: 40 61 32 11
Kreativ kampagneleder og redaktør for sociale medier og lyd
Sofie Mathilde Munk
Mail: somm@cancer.dk
Telefon: 60 29 51 77
Kreativ kampagneleder og redaktør for sociale medier
Kasper Elbæk (orlov)
Mail: kel@cancer.dk
Telefon: 60 19 13 58
Kanalansvarlig redaktør & social media strategist
Julie Caroline Falster
Mail: julfal@cancer.dk
Telefon: 51 88 98 73
Eksperter og talspersoner
Få et overblik over foreningens eksperter og talspersoner og find kontaktoplysninger.
Eksperter og talspersoner