Sådan støtter du søskende til et barn med kræft
Har du et barn i dagtilbuddet, som er søskende til et barn med kræft? Her kan du læse, hvordan raske søskendes hverdagsliv ændrer sig under et ofte meget langt behandlingsforløb, og få anbefalinger til, hvordan du kan støtte det berørte barn.
Familiens hverdagsliv ændrer sig
Hverdagen ændrer sig for alle i familien, når et af familiens børn får kræft. For langt de fleste børn i dagtilbudsalderen er det svært at forstå, hvad børnekræft er, og hvad det vil sige, at deres bror eller søster har fået kræft. De vil dog tydeligt mærke de forandringer, der sker i familien, selvom de ikke kan nødvendigvis kan sætte ord på alt det, der sker i deres liv. Her er eksempler på nogle af alle de forandringer, der sker:
- Nye spise- og putterutiner
- Hvem der henter og bringer til vuggestue og børnehave
- Hvilke aktiviteter og sociale arrangementer, man kan deltage i
- Mulighederne for fysisk nærvær fra forældre
Forældrenes rolle forandrer sig
I begyndelsen af det syge barns kræftbehandlingsforløb, vil raske søskendes tid sammen med forældrene ofte være stærkt reduceret. I mange tilfælde bliver søskende passet af andre end forældrene, da forældrene er meget på hospitalet med det syge barn. Forældrene vil typisk være både fysisk og mentalt til stede hos det syge barn – uanset om det er indlagt eller hjemme.
Ofte vil en af forældrene have orlov og være den, der primært følger det syge barn til behandlinger eller er indlagt sammen med barnet. Forælderen uden orlov vil ofte både skulle passe sit arbejde, være den primære forælder for raske søskende, passe hjemmet og samtidig køre på hospitalet, når det syge barn er indlagt. Uanset, hvor omsorgsfulde og gode forældre, der er tale om, så vil søskende til børn med kræft få mindre omsorg og opmærksomhed i en periode.
For de helt små børn kan det også være, at mor fravælger eller må stoppe med at amme tidligere end planlagt. Måske overtager far barselsorloven, fordi mor får pasningsorlov. De helt små børn kan ikke verbalt give udtryk for disse forandringer, men kan vise det i deres adfærd. De ældre børn vil i modsætning til de mindste børn verbalt kunne give udtryk for forandringerne og savnet. Fælles for alle søskende er, at der i perioder vil være mindre overskud i hjemmet, mindre fysisk nærhed, og at børnene bliver passet af andre; for eksempel bedsteforældre eller ældre søskende.
Du kan som pædagog hjælpe en rask søskende ved at tilbyde mere ro, stabilitet, nærvær og et ekstra kram.
Hjælp til raske søskende hjælper hele familien
Børn med kræft og deres forældre har ofte dårlig samvittighed over den nye og svære situation, som de raske søskende står i. De er smerteligt klar over, at søskende i perioder ikke får den hjælp og støtte, de har brug for fra deres forældre.Særligt børnekræftpatienter med yngre søskende kan få dårlig samvittighed.
Du kan hjælpe familien ved at være opmærksom på forandringerne i hjemmet, og have fokus på, at de påvirker alle familiens børn – også de børn, du som pædagog har din daglige kontakt med.
Anbefalinger til hjælp til søskende til et barn med kræft
Vi har samlet syv anbefalinger til, hvordan du kan give den ekstra hjælp, stabilitet og tryghed et barn har for, når en bror eller søster har kræft:
Små børns forståelse af kræft:
- Skurkeceller og fremtidsmaskiner
Børn i dagtilbudsalderen forstår ofte verden gennem magisk tænkning og ved at gentage de forklaringer, de har fået fra vigtige voksne omkring dem. Det er derfor ikke usædvanligt, at du hører små børn fortælle om ’skurkeceller’, ’magisk medicin’ eller at de forestiller sig tidsmaskiner, så de kan rejse ud i fremtiden og opfinde en behandling for børnekræft.
Andre gange vil du opleve børn, der meget detaljeret og intenst beretter om deres søskendes sygdom og redegør for, at mor og far ikke kan være sammen med dem lige nu, og at mormor og morfar nu bor hos dem. I nogle tilfælde kan de måske endda nævne den præcise diagnose, deres søskende har eller beskrive den medicinske behandling. Det er alt sammen udtryk for børnenes måde at forsøge at navigere i og forstå den hverdag de befinder sig i.
Tidsmaskiner og magisk medicin, er børnenes måde at løse ’problemet på’, mens de meget ’voksne’ fortællinger er, hvad vi kan kalde papegøjesnak. Det er de forklaringer, børnene har hørt fra de voksne omkring dem. De forstår formodentligt ikke betydningen af disse, men forklaringerne og muligheden for at gentage dem igen og igen, giver dem tryghed, fordi det er det, deres primære voksne gør og derved indikerer, at det er ’sådan det er’.