Min elev har kræft - hvad nu?
Der kan dukke mange tanker, spørgsmål og følelser op, når man får besked om, at et barn i klassen har fået kræft. Her på siden kan du finde enkle råd til, hvad I som skole kan gøre i den første tid.
Video
Fem råd til den første tid
"Du skal ikke klare det her alene" er ét af budskaberne i videoen om den første tid efter, at du har fået besked om, at et barn i din klasse har kræft.
Se den korte video sammen med de andre i dit team, og tal om, hvordan I kan tilpasse og bruge de fem råd i den situation, som I sammen står i.
Vær fælles om opgaven
Du skal som lærer eller pædagog ikke stå alene, når et barn i klassen får kræft. Der er brug for, at I står sammen på skolen og er fælles om opgaven. Find inspiration til hvordan herunder.
Det er vigtigt, at jeres skoleledelse er inddraget fra forløbets start. Det er med til at sikre, at I som medarbejdere får den nødvendige opbakning og ressourcer til at støtte både klassen, det syge barn samt at opretholde et godt skole-hjem-samarbejde under et forløb, der i mange tilfælde kommer til at vare flere år.
Læs mere på siden: Til skoleledelsen
Få skabt en så tydelig rollefordeling imellem jer i teamet og på skolen som muligt. Det gælder både i teams omkring det syge barn og eventuelle søskendes klasser, pædagogiske personale fra fritidsordning eller klub samt skoleledelsen.
Aftal blandt andet:
- Hvem er de to primære tovholdere på kontakten til familien?
- Hvem klarer hvilke opgaver nu?
- Hvem formidler beskeden til børn og voksne i og omkring klassen?
- Hvornår mødes I igen?
Læs mere: Tovholdere (e-bog)
Du kan henvise dine kollegaer i klasser, hvor der går søskende til siden: Støt børn med kræftsyg søskende
Sørg for fra start af at bruge hinanden som sparringspartnere på skolen. Mange forløb er lange og uforudsigelige – det kommer til at kræve noget af jer i skolen at sørge for støtte hele vejen igennem.
Når I bruger hinanden til sparring, kan I være med til at underbygge en åben kultur, hvor det er naturligt at dele både det, der er svært og det, der går godt. Det styrker samarbejdet kollegialt og med familien og gør det lettere at fastholde et godt forløb for både børn og voksne.
I kan også sparre med f.eks. ressourcepersoner på skolen (AKT/LKT), skoleledelsen, PPR og skolestuen på hospitalet.
Indled kontakt med familien
I har som skole ansvaret for at kontakte familien, hvis de ikke selv kontakter jer. Kommunikér nænsomt og enkelt. I kan for eksempel sige:
”Jeg ved, at det er en svær situation, jeres familie står i. Som skole vil vi gerne støtte op. Det kan jeg bedst gøre, hvis jeg ved lidt mere om jeres situation. Er det et godt tidspunkt at tale sammen nu? Eller passer et andet tidspunkt bedre?”
Det er ofte en hjælp for familien, når I er tydelige om, hvad I som skole kan tilbyde af støtte.
Læs mere på siden: Skole-hjem-samarbejde
Giv besked til klassen
Både børn og forældre i klassen skal have besked om situationen. Vi anbefaler, at I er flere voksne til stede, når I skal fortælle børnene om deres klassekammerats kræftsygdom. Det gør det lettere for jer at tage hånd om børnenes forskellige reaktioner, og I kan støtte jer til hinanden.
Find råd til, hvordan I giver både børn og forældre besked, herunder.
Om børnene i klassen eller forældregruppen skal have beskeden først, er en afvejning i forhold til børnenes alder og nogle gange mulighedens kunst.
Men hvis muligt anbefaler vi, at forældregruppen bliver informeret aftenen før eller tidligt den dag, hvor klassen får beskeden. På den måde har forældrene mulighed for at støtte deres børn.
Afstem med det syge barns familie om de selv vil skrive ud, eller om I skal sende beskeden. Hvis I giver beskeden, så husk at få familien til at godkende den først. Vejled familien i, at det er en god idé at få meldt ud om situationen hurtigt for at undgå rygtedannelse.
Læs mere på siden: Samarbejd med klassens forældre
Læs mere og find skabelon til forældrebrev: Information til klassens forældre (e-bog)
Gode råd, når I skal fortælle børnene om deres klassekammerats sygdom:
- Fortæl så enkelt som muligt uden alt for mange ord
- Vis forståelse for børnenes forskellige reaktioner
- Lad børnene stille spørgsmål
- Svar så ærligt, I kan, på børnenes spørgsmål
- Fortæl, hvis der noget, I ikke ved.
- Sig, at I fortæller, når I selv ved mere
Det kan være en hjælp at have sagt nogle sætninger højt for sig eller sammen med kollegaer, inden I fortæller til klassen.
Læs mere på siden: Tal med klassen om børnekræft
Læs mere på siden: Videoer om børnekræft til klassen
Læs mere: Information til klassekammerater (e-bog)
Når I har talt sammen i klassen, er det en god idé at lave noget andet sammen. Det kan være at lave simple opgaver eller at gå en tur. Det kan give plads både til de børn, der har brug for at have tankerne på noget andet, til børn, der gerne vil tale mere om deres syge klassekammerat og til dem, der har brug for at være tæt på en voksen.
Udover klassen og forældrene kan der også være andre, der er relevante at give besked. Hvis barnet har søskende på skolen, så skal deres klasser og forældrene her også have besked. Sørg for at koordinere med lærerne i de klasser.
Undersøg, om det er relevant at andre får besked. For eksempler kan der på skoler med få elever være mange børn, der kender hinanden på tværs af årgange. Andre gange har børnene relationer til hinanden, fordi de bor i samme nabolag eller går til samme fritidsinteresse.
Husk, altid at afstemme med familien hvordan og hvem, der skal have besked.
Deltag i netværksmøde på hospitalet
Når et barn får en kræftdiagnose, indkalder hospitalet typisk hurtigt til et netværksmøde, hvor familien kan invitere den nærmeste familie og repræsentanter fra skolen med.
På mødet vil der blive givet mere information om barnets specifikke sygdom og behandlingsforløb, og I vil få mulighed for at stille afklarende spørgsmål til det eventuelle samarbejde med hospitalsskolen.
Den kommende tid
Giv i den kommende tid plads til nye spørgsmål, tanker eller følelser, der kan være dukket op hos klassekammeraterne. Hold samtidig fast i nogle velkendte rutiner, så klassen ikke er i de måske svære tanker hele tiden.
Sørg for at holde kontakt med det syge barn. Inddrag klassekammeraterne, så I fra start arbejder for, at den syge er inkluderet i klassefællesskabet.
Mange børnekræftforløb er lange, så sørg for at dosere jeres indsats, så I som skole kan fortsætte med at tage ansvaret for kontakten til det syge barn i klassen, inddrage de øvrige børn i at inddrage den syge i klassefællesskabet og samarbejde med familien under hele forløbet.
Læs mere på siden: Støtte under behandlingsforløbet
Brug for sparring?
Har du brug for rådgivning eller sparring i forhold til den situation, du står i? Skriv en mail, så aftaler vi et tidspunkt at ringe dig op og tage en snak.