Støtte under behandlingsforløbet
Børn med kræft har brug for voksne, der hjælper dem med at bevare tilknytningen til klassefællesskabet under deres behandlingsforløb. Find hjælp og inspiration til at inkludere barnet her på siden.
Fokusér på at inkludere det syge barn
Som lærer eller pædagog i et klassefællesskab berørt af børnekræft kan det være svært at vide, hvad ens rolle og opgave er.
Børn med kræft fortæller, at noget af det mest værdifulde er fortsat at føle sig som en del af klassefællesskabet. En af skolens vigtigste opgaver er derfor at være med til at sørge for, at barnet fortsat er en del af klassens sociale og faglige fællesskaber. Det gælder både, når barnet er fraværende, og når det kommer i skole.
Fire forslag til inkluderende tiltag
Herunder får du inspiration til, hvordan du kan bidrage til at inkludere barnet med kræft under behandlingsforløbet.
Et åbent og tillidsfuldt skole-hjem-samarbejde er vigtigt for, at både det syge barn, klassekammeraterne og voksne i klassen kommer bedst muligt igennem forløbet, og at det syge barn fortsat er en del af klassefællesskabet.
Læs mere på siden: Skole-hjem-samarbejde
Selv små initiativer kan betyde alverden. Husk, at fastholde indsatsen over tid. Få en masse idéer til, hvordan I sammen som klasse kan inkludere barnet i fraværsperioder
Læs mere: Hold kontakten (e-bog)
For at det syge barn fortsat kan være en del af fællesskabet kræver det, at klassekammeraterne – uanset alder – har en forståelse de forandringer, sygdom og behandling medfører.
Læs mere på siden: Tal med klassen om børnekræft
Find videoer til alle klassetrin om: Børnekræft, kroppens og hverdagens forandringer
Et barn med kræft vil ofte ikke kunne det samme som før, hverken fagligt eller socialt. Sørg derfor for at skabe flere deltagelsesmuligheder, så også børn med nedsat funktion kan deltage sammen med klassekammeraterne.
Find mere inspiration: Inkluderende aktiviteter (e-bog)
Når barnet er fraværende
Der vil som oftest være kortere eller længere perioder, hvor det syge barn er fraværende fra skole. Det kan være, hvis barnet er indlagt på hospitalet for at få behandling, hvis det får behandling hjemme – eller på grund af akutindlæggelse, undersøgelser, prøvesvar med mere.
Særligt i de perioder, hvor barnet er væk i længere tid, er det vigtigt at holde kontakten til det syge barn og have fokus på, at det fortsat er en del af klassefællesskabet.
Hvis barnet får hjemmebehandling
Mange børn i kræftbehandling vil også blive behandlet hjemme i perioder. Nogle kan komme i skole imens, andre skal være hjemme – muligvis på grund af nedsat immunforsvar. Hvis barnet ikke kan komme i skole, kan I overveje, om der er andre måder, I kan ses på – sådan som læreren fortæller herunder:
Der ligger en park lige nede i nærheden af hans hus, så kunne vi møde ham dernede. Så kunne mor lige trille ham derover i kørestolen, og så kunne de få lov at se ham og lige kunne få lov at snakke med kammeraterne. Bare lige 20 minutter, så kunne vi gå tilbage til skolen.
- Birgitte, lærer for Sigurd med kræft
Læs mere: Hjemmebehandling (e-bog)
Når barnet kommer i skole
Forbered så vidt muligt både klassen og det syge barn, inden barnet kommer i skole. Skriv derfor også – efter aftale med det syge barns forældre – en besked til klassens forældre om besøget.
Læs mere: Når barnet vender tilbage til skolen (e-bog)
Forbered klassen på et ændret udseende
Mange børn med kræft ændrer på grund af sygdom og behandling udseende. Det kan for klassekammeraterne virke skræmmende – særligt, hvis de ikke er blevet forberedte på forandringerne.
Måske kan I vise fået et billede af det syge barn inden besøget? Eller foretage et videoopkald? I kan i klassen tale om, hvorfor kroppen har ændret sig, så klassekammeraterne ikke tager afstand på grund af ubehag eller misforståelser.
Læs mere: Forbered klassen (e-bog)
Skab flere muligheder for at deltage
Behandlingen kan også gøre, at det syge barn ikke kan bevæge sig som før, og det kan påvirke børnene kognitivt. Derfor vil der ofte være brug for flere typer af aktiviteter i både timerne og frikvartererne, så barnet fortsat kan deltage.
De færreste børn ønsker at blive gjort særlige. Lav derfor aktiviteterne, så børnene i klassen naturligt vælger sig ind på forskellige aktiviteter – og ikke bliver bedt om at gøre det af hensyn til den syge kammerat.
Se videoer om kroppens forandringer til alle klassetrin
Lav særaftaler, så barnet bedre kan følge med
Børn, der er syge med kræft, vil ofte have brug for at få hjælp til at justere, hvordan og hvor meget de kan være i skole. Det er en stor hjælp for dem og familien – men også for jer i skolen – at få lavet nogle klare aftaler, som kan justeres hen af vejen.
Læs mere: Særaftaler (e-bog)
Hjælp tilbage socialt og fagligt
Mange børn med kræft har ikke overskud til at fokusere på både det faglige og det sociale i skolen. Der kan derfor være perioder, hvor du sammen med forældrene og barnet må vurdere, om det primære fokus skal være på sociale eller faglige kompetencer.
Læs mere: Faglig og social støtte (e-bog)
Når behandlingen er afsluttet
Når et barn er færdigbehandlet, er kræftforløbet ikke nødvendigvis slut. Der kan være behov for medicinsk behandling for senfølger, og barnet skal muligvis genoptræne.
Der er også kontroller for at holde øje med, om kræften kommer tilbage. For de fleste er hver kontrol forbundet med stor nervøsitet for, hvad prøvesvarene vil vise.
Læs mere og find videoer til alle klassetrin: Senfølger efter børnekræft
Brug for sparring?
Har du brug for rådgivning eller sparring i forhold til den situation, du står i? Skriv en mail, så aftaler vi et tidspunkt at ringe dig op og tage en snak.