Tal med klassen om børnekræft
Når et andet barn får kræft, kan det vække mange spørgsmål og bekymringer hos børn. Derfor har de brug for voksnes støtte, så tvivl og misforståelser ikke skaber utryghed eller afstand til det syge barn og den syges søskende. Find hjælp her til samtalerne i klassen under hele forløbet.
Reaktioner, når et barn får kræft
Du vil sandsynligvis møde mange forskellige reaktion fra klassen, når du fortæller, at et barn i klassen eller på skolen er blevet syg med kræft.
- Nogle børn kan komme til at grine, når de hører om noget, der er alvorligt. Det kan komme bag på dem selv eller opleves skamfuldt, fordi de fleste ved, at det ikke er det, der forventes i situationen.
- Andre vil måske trække sig ind i sig selv og blive stille
- Nogle vil græde og bede om trøst
- Nogle børn vil gerne vide mere om kræftsygdommen
- Andre reagerer først senere på beskeden.
Det er vigtigt at skabe plads til, at alle reaktioner – hvad enten det er nysgerrige spørgsmål, bekymrede ansigter eller stilhed – er helt naturlige.
Når et barn på skolen får kræft, har de øvrige børn brug for hjælp til at forstå, hvad det betyder. Hvis det syge barn går i klassen, vil der være særligt behov for at tale om, hvordan det påvirker hele fællesskabet.
Husk at aftale med barnet og familien, at I taler om forløbet i klassen.
Læs mere på siden: Skole-hjem-samarbejde
Undervejs i forløbet: Inddrag fortsat klassen
Åben dialog kan forebygge, at utryghed og misforståelser skaber afstand til den syge. For eksempel kan nogle børn tro, at man selv er skyld i at få kræft og nogle holder afstand til den syge, fordi de er bange for, at kræft smitter. Det er vigtigt at afmontere de myter.
Derudover kan nogle børn blive bange for, at de selv bliver syge – eller de bekymrer sig meget for den syge. Det vil være lettere at komme misforståelser og utryghed i møde, når der bliver skabt et åbent rum til at tale om det i klassen.
Et åbent og trygt rum kan mindske afstand
Det er også vigtigt at forberede børnene, inden den syge kommer i skole. Et ændret udseende kan gøre nogle børn forskrækkede og medføre, at de holder afstand eller stirrer.
Kræft og behandling påvirker oftest det syge barn både fysisk og adfærdsmæssigt. Det kan være et ændret udseende, anderledes opførsel eller lange perioder med fravær. Forandringerne kan skabe afstand mellem den syge elev og resten af klassen.
Gennem åbne samtaler i et trygt rum kan vi hjælpe børnene med at forstå, hvorfor forandringerne sker, og hvordan de hænger sammen med sygdom og behandling. Denne forståelse kan mindske usikkerhed og bygge bro mellem børnene, så det syge barn forbliver en del af klassens og skolens fællesskaber.
Find mere inspiration til, hvordan du kan forberede klassen inden besøg
Læs mere: Forbered klassen, og tal om sygdommen (e-bog)
Se video om kroppens ændringer: Videoer til alle klassetrin
Fælles samtaler kan styrke relationer
Det, vi kan sætte ord og begreber på, bliver nemmere at forstå, mindre skræmmende og lettere at forholde sig til. Ved at skabe en fælles samtale om kræft hjælper vi børnene med at finde tryghed i en svær situation.
Åbenhed og dialog kan:
- Skabe forståelse og tryghed: Når vi sætter ord på sygdommen og dens konsekvenser, kan det gøre det mindre skræmmende for klassekammeraterne og lettere for dem at forholde sig til situationen
- Forebygge misforståelser: Samtalerne kan hjælpe med at aflive mulige myter og undgå unødvendige bekymringer.
- Styrke sammenholdet: At tale sammen kan skabe mulighed for, at børnene oplever, at de står sammen om noget svært frem for at være alene om det
- Støtte relationerne: At tale åbent kan gøre det lettere for børnene at finde måder at fastholde kontakten med deres syge klassekammerat.
Når vi som voksne tør tale om det, der er svært, viser vi børnene, at vi kan stå sammen om det svære frem for at gå alene med det.
Vi efterlader dem ikke alene med deres egne fantasier eller tilfældige svar fra AI-søgninger. I stedet tilstræber vi en oplevelse af fællesskab – at stå sammen om noget svært frem for at stå alene.
Dialog kan give handlekraft
Samtalerne giver også børnene en følelse af handlekraft i en situation, der ellers kan virke overvældende. Børnene, der har en syg klassekammerat, får idéer til, hvordan de kan støtte op og fastholde venskaber på trods af udfordringerne.
Det sammen gælder i klasser, hvor et barn har en kræftsyg søskende. De kan få hjælp til at se bag om adfærd og få en større forståelse af, hvilket vilkår barnet har derhjemme. Det kan gøre det lettere at være der for ens klassekammerat.
Find videoer: At have en syg søskende
Find videoer: Senfølger efter børnekræft
Videoer om børnekræft til alle klassetrin
Videoer kan være en god samtalestarter - et fælles udgangspunkt at tale ud fra. Her kan du se videoen til indskolingen, der forklarer i børnehøjde, hvad kræft er. På video-siden kan du finde videoer til både indskolingen, mellemtrin og udskolingen, der i børnehøjde forklarer, hvad kræft er, hvordan kroppen kan forandre sig under et behandlingsforløb og hvordan hverdagen også kan blive ændret.
Find videoer her