Til skoleledelsen, når børnekræft bliver en del af skolens fællesskab
I kan som skoleledelse gøre en stor forskel, når et barn bliver syg med kræft. Det gælder, hvis det syge barn går på skolen, og hvis I har børn, der har en søskende med kræft. Find her på siden enkle råd og vejledninger, som kan guide jer.
Syv anbefalinger til skoleledelsen
Hør Børn- og ungechef i Kræftens Bekæmpelse, Per Bøge, give syv anbefalinger til jeres opgaver og roller i ledelsen, når skolen bliver berørt af børnekræft.
Den første tid
Der er meget, der kan virke overvældende og kaotisk, når et barn på skolen får kræft. Giv dig tid til at skabe et overblik over de forskellige berørte parter i og omkring klasserne. Måske er der søskende på skolen eller relationer på tværs af årgange, der gør, at I skal give beskeden bredere ud end den direkte berørte klasse?
Husk også, at børn, der har en syg søskende, har brug for hjælp og støtte – tag kontakt til familien, også selvom det syge barn ikke går på skolen.
Når I skal give besked
Sørg for at få familiens samtykke, før I melder noget ud til børn og forældre på skolen. Vær flere voksne til stede i de mest berørte klasser, når I skal give børnene beskeden. Det er en hjælp for både dine medarbejdere og børnene.
For medarbejderne er det en mulighed for at kunne støtte sig til hinanden i en svær situation og kunne tage over for hinanden. Det skaber ro – også for børnene.
Hvis planen ikke helt holder
Det er ikke altid, at kommunikationsstrømmen går helt, som man havde planlagt. Nogle gange er beskeden blæst af sted via de sociale medier eller tætte venner ved noget, som andre klassekammerater ikke ved. Det fortæller Lasse, som er skoleleder:
”Det var jo nødt til at gå lidt hurtigt, fordi Daniel [syg med kræft] har nogle gode venner i klassen. Og forældrene kommer sammen på kryds og tværs, så der var nogen i klassen, der allerede vidste det, så for at de ikke skulle gå og bære på en hemmelighed, som de andre ikke må vide og alt det der, så var vi nødt til også at være klar dagen efter”.
- Lasse, Skoleleder
Derfor kan jeres kommunikationsplaner somme tider være uaktuel allerede, inden I har taget hul på den. Jeres rolle som skole er i den forbindelse at sørge for, at alle får den samme besked, når familien har givet deres samtykke.
Tag ansvaret for at inkludere fagligt og socialt
Et børnekræftforløb skaber mange forandringer for hele familien. Både det syge barn og eventuelle søskende har brug for, at I som skole har et øget fokus på, hvordan de kan fortsætte med at trives fagligt og socialt.
Som ledelse kan I give plads til, at jeres medarbejdere får den nødvendige tid og rum til at samarbejde med familien og børnene.
”Det handler jo om dialog, og det handler om samarbejde og åbenhed. Altså, lad være med at behandle børn som rådne æg eller forældre som rådne æg, fordi vi har berøringsangst. Vi skal bare have ro på og gå ind i det og læne os op ad den faglighed, som hospitalet giver os med”.
- Lisbeth, Skoleleder
Det er vigtigt, at I som skole tager ansvaret for, at både det syge barn og søskende forbliver inkluderet fagligt og socialt hele vejen igennem behandlingsforløbet – også ofte en rum tid efter det er afsluttet.
Støt jeres medarbejdere
For medarbejderne er det en stor støtte, at ledelsen skaber rum for at klarlægge opgaver og at tale med jer om deres rolle.
Det kan for eksempel være at få mulighed for at besøge den syge på hospitalet eller derhjemme eller at få hjælp til at sætte rammerne for undervisning under fraværet.
Det er vigtigt, at den enkelte medarbejder ikke står alene med opgaven, og at der er mulighed for at få sparring hos jer som ledelse.
.. også over tid
Et børnekræftforløb er ofte langt og meget kan være uforudsigeligt. Som ledelse er det derfor vigtigt, at I har øje for jeres medarbejdere over tid. Nogle gange kan det lange forløb med mange op- og nedture være hårde for de nærmeste voksne i og omkring klassen.
”Den største udfordring er, det er den følelsesmæssige påvirkning, når man har en mor eller en far i røret, som er slået fuldstændig ud. Ikke? Men det er nok svært at finde værktøjer til, tænker jeg. Det er fordi man er menneske, og man er alligevel lægger sjæl og alt muligt i det, ikke”?
- Ulla, Skoleleder
Derfor kan det også være en hjælp for alle omkring klassen at få sat nogle ramme, så man ikke bruger al sin energi og fokus den første tid, men doserer indsatsen ud over hele forløbet.
I skole med senfølger
Når et barn eller ungt menneske er færdigbehandlet for kræft, kan mange forvente, at hverdagen vender tilbage som før. For mange er livet forandret og det lange forløb kan sætte sine spor, som også påvirker skolegangen.
Læs mere om, hvad I som skole kan være opmærksom, når barnet har afsluttet kræftbehandlingen: Senfølger efter børnekræft