Lær Om Sorg: 5.-6. klasse
Hvordan er man en god ven for en klassekammerat i sorg? Det kan være svært at vide, hvis man aldrig har lært det. Med Lær Om Sorg kan I sammen i klassen blive klogere på sorg gennem film og aktiviteter gennem tre dobbeltlektioner. Lektionerne er lavet til at blive vist på en stor skærm i klassen, så I kan gennemgå øvelserne sammen i klassen. Som lærer finder du lærervejledning og kopiark til lektionerne øverst på siden.
Til læreren:
Lærervejledning og kopiark
I lærervejledningen kan du læse, hvordan du forbereder dig til hver dobbeltlektion og hvilke kopiark I skal bruge. Herudover er der instruktioner til de enkelte aktiviteter samt forslag til udsagn og spørgsmål.
Læs mere om, hvordan du bruger Lær Om Sorg her
I skabelonen til forældrebrev er der forslag til tekst, som du kan kopiere og bruge til at informere klassens forældre om forløbet med Lær Om Sorg. Der er både en længere besked, som vi anbefaler, at du sender til forældrene et par uger, før I påbegynder forløbet og forslag til tekst til ugeplanerne.
Du kan tilpasse teksten til dinklasse og den måde, som du ellers kommunikerer med forældrene.
Gennem lektionerne kan eleverne bruge en lille bog til at skrive og tegne i. Hent foldebogen til print her
TIl lektion 5-6 skal I bruge figurer, der skal klippes ud. Figurerne kan også bruges til ekstraaktiviteten. Hent arket med figurer her
Lektion1-2:
Hvad er sorg?
I skal sammen i klassen lære om, hvad sorg er.
Det er nemlig vigtigt at vide, for at I kan være gode venner for en klassekammerat i sorg.
Først skal I folde de bøger, som I skal bruge, hver gang I har Lær Om Sorg. Foldebogen er et stykke papir, som I folder som en lille bog. Se instruktioner til at folde bogen her - eller se videoguiden nedenfor
Udfyld første side i foldebogen med navn og klasse.
TID: 10 minutter
Har I hørt om sorg før? Tal med jeres sidemakker. Hvad forbinder I med ordet sorg? Åbn side 1 i jeres foldebog og skriv, hvad I har talt om.
Tal sammen I klassen om det, I er kommet frem til.
TID: 15 minutter
I skal nu se en film sammen i klassen. Her møder I Alfred, der mister sin far. I ser, hvordan det er for ham at vende tilbage til skolen, efter hans far er død. I ser også, hvordan Alfred går ind og ud af de svære følelser, og at han nogle gange kan føle sig ensom.
Tal sammen bagefter. Hvad skete der i filmen?
TID: 20 minutter
- Skriv på side 2 i jeres foldebog én ting, som I synes, er særlig vigtig at huske fra filmen om Alfred.
- Åbn side 2, og tegn en tegning af det, I har valgt.
- Rejs jer op, og gå rundt i klassen med jeres foldebog. Når I møder en klassekammerat, så sig pænt hej. Vis på skift jeres tegninger, og fortæl hinanden, hvad I har valgt at tegne. Sig tak til jeres makker. Gå videre og find en ny klassekammerat at vise din tegning til.
TID: 30 minutter
Hvordan har det været at lære om sorg sammen i klassen?
Jeres lærer stiller jer nu nogle spørgsmål.
Rejs jer op, hvis I er enige. Sæt jer ned, hvis I er uenige.
I behøver ikke at være enige. I skal gøre det, I selv synes.
TID: 10 minutter
Godt gået! I er i mål med første del af forløbet. I er nu klar til at lære mere om sorg i lektion 3-4.
Lektion 3-4:
Hvordan kan sorg se ud?
Sorg kan se ud på mange måder. Og når man mister en, man elsker, har man også brug for at holde pauser fra de svære følelser.
Det skal I lære mere om her.
Kan I huske filmen om Alfred, som I så sidst, I havde Lær Om Sorg?
Måske det er svært at huske, hvad der helt præcist skete i filmen. Læs, hvad I skrev sidst i jeres foldebøger, og tal sammen i klassen om det, I kan huske.
Se filmen igen. Læg mærke til, hvordan Alfred skifter mellem at være i de svære følelser og holde pause fra sorgen.
TID: 15 minutter
Quizzen hjælper jer til at få gentaget noget af det vigtigste fra filmen om Alfred. Tag quizzen og hold pause ved hvert spørgsmål. I vælger hver især, hvad I mener, den rigtige valgmulighed er ved at gøre følgende:
Første valgmulighed: REJS JER OP
Anden valgmulighed: BLIV SIDDENDE
Tredje valgmulighed: SÆT JER UNDER BORDET
TID: 20 minutter
Hvad skal Alfred gøre? Så er det tid til at hjælpe Alfred. Sammen skal I høre Alfred fortælle om nogle situationer, hvor han er i tvivl om, hvad han skal gøre. I skal finde på gode råd til hver af situationerne.
I behøver ikke blive enige om jeres råd. Det vigtigste er, at I diskuterer fordele og ulemper ved de forskellige forslag.
- Lyt til et dilemma ad gangen sammen i klassen
- Diskutér de spørgsmål, der står under dilemmaerne
- Skriv jeres råd til dilemmaerne ned på side 3 i jeres foldebøger
TID: 55 minutter
- Hvordan kan Alfred forklare sin lærer, at han lige har været glad, men nu ikke kan regne et regnestykke på boardet?
- Hvordan kunne han sige det?
- Hvad mon der ville ske, hvis han ikke sagde noget?
- Hvordan ville det være for Alfred, hvis han sagde det til sine klassekammerater
- Hvordan ville det være, hvis han sagde det til sin lærer?
- Hvad hvis Alfred ikke gjorde noget og holdt det for sig selv?
- Hvordan ville det være for Alfred, hvis han nævner sin far i talen?
- Hvordan ville det være for ham, hvis han ikke nævner ham?
- Hvordan kunne Alfred nævne sin far i talen?
Godt gået! I er i mål med første del af forløbet. I er nu klar til at lære mere om sorg i lektion 5-6.
Lektion 5-6:
Hvordan kan man være en god ven for en klassekammerat i sorg?
Her lærer I om, hvordan I kan støtte en klassekammerat i sorg. I får idéer til, hvad I kan gøre – og så skal I selv være med til at finde på gode råd til klassen.
I skal nu se en film om Alfred og hans klassekammerater Karl og Mille. I får tre gode råd:
- Vær forstående
- Vær som du plejer
- Giv plads.
I filmen får I at vide, hvad det betyder. Måske gør I allerede noget af det over for en klassekammerat, der har det svært?
Tal sammen bagefter. Hvad skete der i filmen?
Åbn jeres foldebog på side 4 og skriv, hvad I særligt tager med jer fra filmen om Alfred, Karl og Mille.
TID: 15 minutter
Quizzen hjælper jer til at få gentaget noget af det vigtigste fra filmen om Alfred. Tag quizzen og hold pause ved hvert spørgsmål. I vælger hver især, hvad I mener, den rigtige valgmulighed er ved at gøre følgende:
Første valgmulighed: REJS JER OP
Anden valgmulighed: BLIV SIDDENDE
Tredje valgmulighed: SÆT JER UNDER BORDET
TID: 20 minutter
Nu er det tid til, at jeres klasserum skal udsmykkes med jeres nye viden. Sammen med I grupper skal I lave en plakat, der både er flot og lærerig. I skal finde på tre gode råd til jeres klasse, som I kan bruge, hvis en af jeres kammerater er i sorg.
Start med at opsummere, hvad I har lært gennem forløbet ved at spørge hinanden:
- Hvad har vi lært i quizzen?
- Hvad har vi lært af filmene om Alfred?
- Hvad har vi skrevet i vores foldebøger?
Materialer til hver gruppe:
- Ark med figurer - hent arket her
- Saks og limstift
- Et blankt A3-papir
- Skriveredskaber
Følg trinene nedenfor for at lave jeres plakater og udstilling
TID: 40 minutter
Find frem til tre konkrete råd ved at spørge hinanden:
- Hvordan kan vi være forstående? Hvad kan vi gøre og sige?
- Hvordan kan vi være, som vi plejer? Hvad kan vi gøre og sige?
- Hvordan kan vi give plads? Hvad kan vi gøre og sige?
Åbn side 4 i jeres foldebog og skriv jeres tre gode råd ned
Lav nu jeres plakat.
- Vælg illustrationer, som passer til jeres tre råd
- Klip dem ud og klister dem på et stykke A3-papir
- Skriv jeres tre råd på plakaten, så den ser flot og informativ ud
- Giv jeres plakat en overskrift og hæng den op et sted i klassen
Gå til plakaten til højre for jeres og tal om noget der:
- Overrasker jer
- Imponerer jer
- Undrer jer
Nu skal I sammen i klassen finde frem til de fem råd, som I synes, skal være jeres fælles råd til at støtte en klassekammerat i sorg. Sådan gør I:
- Gå rundt for jer selv
- Læs alle de andre gruppers råd
- Når I har læst dem alle, sætter I en post-it på de fem råd, I hver især synes, passer bedst til jeres klasse
- Til sidst tæller I sammen hvilke råd, der har flest post-its
- De fem råd skriver I på den fælles plakat for hele klassen
- Tal om, hvorfor lige de fem råd er på plakaten
Skriv også de fem råd ned bag på jeres foldebøger.
TID: 15 minutter
Sådan! I er i mål med forløbet – men der er mere, I kan lære om sorg og om at støtte en klassekammerat, der har mistet en forælder med ekstraøvelserne nedenfor.
Ekstraøvelser:
Lav tre forskellige film
Film er følelser. Ved at lave film sammen kan man få gang i gode snakke om sorgens reaktioner, tanker og følelser. Sammen med din gruppe kan du prøve kræfter med tre typer af film: en animationsfilm, en kortfilm og en kampagnefilm. Så find din indre instruktør, skuespiller eller klipper frem – og ACTION!
- Download Film-X appen, der guider jer til at lave animationsfilm på Apple App Store eller Google Play
- Aftal med gruppen, hvad filmen skal handle om
- Lav et storyboard. Tal om de tanker, følelser og reaktioner, personerne har i de forskellige scener
- Klip de figurer ud, som I skal bruge - hent klippeark her
- Klister dem på ispinde eller læg dem på en baggrund
- OPTAG
- Lav en film, der varer højest to minutter
- Tal i klassen om de reaktioner, tanker og følelser, som personerne i jeres film oplever
Idéertil,hvad filmen kan handle om
- Idé #1: Alfreds første skoledag efter, at hans far er død: Hvad gør han? Hvad gør hans venner? Hvad med hans lærer?
- Idé #2: Mille og Karl står og hører musik sammen. Alfred kommer gående forbi. Hvad gør han? Hvad gør de?
- Aftal med gruppen, hvad filmen skal handle om
- Lav et manuskript. Tal om, hvilke tanker, følelser og reaktioner, personerne har i de forskellige scener
- Udvælg roller: Skuespiller, instruktør, kameramand og klipper
- OPTAG
- Klip optagelserne sammen til en lækker film
- Tal i klassen om de reaktioner, tanker og følelser, som personerne i jeres film oplever
Idéer til, hvad filmen kan handle om
- Idé #1: En klassekammerat i sorg skal tilbage til skolen. Hvordan har hun det med det? Hvad gør hun? Hvad gør hendes venner?
- Idé #2: Det første møde med en ven, der har mistet en forælder. Hvad sker der? Hvem siger hvad? Og hvordan kommer det til udtryk?
- Få inspiration ved at se andre kampagnefilm på lommefilm.dk
- Find i gruppen på et fængende budskab. Husk, at det skal være formuleret positivt
- Find fakta om børn i sorg på omsorg.dk
- Lav en drejebog
- Tal om hvilke tanker, reaktioner og følelser jeres målgruppe skal få
- Fordel roller: Skuespiller, instruktør, kameramand og klipper
- OPTAG
- Klip optagelserne sammen til en kampagnefilm på højest et minut
- Tal i klassen om, hvilke tanker, følelser og reaktioner jeres film kan sætte i gang hos jeres målgruppe
Idéer til kampagnefilm
- Idé #1:
- Målgruppe: Børn på jeres eget klassetrin
- Budskab: Vær venner – også når det er svært
- Idé #2:
- Målgruppe: Jeres skoleinspektør
- Budskab: Børn i sorg skal have det godt på vores skole