Undervisningsmaterialer om sorg
Syg, død, savn og minder kan være svære emner at tale om, især hvis en elev i klassen har en alvorligt syg forælder eller har mistet en forælder eller søskende. Herunder kan du finde undervisningsmaterialer, der sætter fokus på netop disse emner sammen i klassen.
Digitale forløb til 0.-10. klasse:
Lær Om Sorg
Hvad er sorg, hvordan kan sorg se ud og hvordan kan man være en god ven for en klassekammerat i sorg?
Det kan I sammen i klassen blive klogere på gennem det digitale undervisningsmateriale Lær Om Sorg.
Der er forløb til alle klassetrin, hvor I sammen ser små film, og laver aktiviteter om sorg.
Undervisningsmateriale til 0.-2. klasse:
Når hjertet gør ondt
Et undervisningsmateriale til 0. - 2. klasse, der på pædagogisk vis sætter fokus på emnerne: ”Livets cyklus”, ”følelser”, ”at miste”, ”sorg”, ”døden”, ”begravelse og tro” og ”tag vare på hinanden”.
Materialet kan bruges, hvis man i undervisningen ønsker at arbejde bredt med disse emner. Materialet kan også anvendes som inspiration, hvis man som underviser møder en elev, der bærer på en stor sorg.
Uddrag fra bogen: ”Børn har generelt evnen til at forstå andres følelser og sætte sig i andres sted. Denne forståelse kan udvikles til omsorgsfulde handlinger. Men i alle tilfælde har børnene brug for, at vi som voksne giver dem nogle fælles redskaber i kontakten til den kammerat, der har mistet.”
Undervisningsmateriale til 3.-5. klasse:
Når bånd brister
Et praksisorienteret undervisningsmateriale til 3. - 5. klasse, der sætter fokus på emnerne: ”Livets cyklus”, ”følelser”, ”at miste”, ”sorg”, ”døden”, ”begravelse og tro” og ”tag vare på hinanden"
Materialet kan bruges, hvis man i undervisningen ønsker at arbejde bredt med disse emner. Materialet kan også anvendes som inspiration, hvis man som underviser møder en elev, der bærer på en stor sorg.
Uddrag fra bogen: ”Børn, der mister, har brug for at have voksne omkring sig. Voksne som kan forstå betydningen af deres tab, være vidne til deres smerte, vise dem hvordan de kan give udtryk for deres følelser og skabe struktur og rutiner i hverdagen.”
Undervisningsmateriale til 6.-8. klasse:
Når nogen man elsker dør
Et undervisningsmateriale til 6. - 8. klasse, der er bygget op omkring emnerne: ”Livets cyklus”, ”følelser”, ”at miste”, ”sorg”, ”døden”, ”begravelse og tro” og ”tag vare på hinanden”
Materialet kan bruges som inspiration til at integrere emnerne i undervisningen. Materialet kan også anvendes som inspiration, hvis man som underviser møder en elev, der bærer på en stor sorg.
Uddrag fra materialet: ”… det er utroligt vigtigt at, som elevernes fortrolige, viser imødekommenhed og interesse for deres problemer. I virkeligheden er det ikke så svært. Eleverne kender jo godt til sorgens følelser. De beskæftiger sig med dem næsten dagligt.”
Essaysamling:
At miste
At miste er en essaysamling om sorg skrevet af unge.
De 15 essays handler om livet, døden, sygdom, sorg, glæde, følelser og forandringer og er skrevet af unge mellem 14-18 år.
Uddrag fra samlingen: ”Jeg tænker på hende hver dag, og jeg ville ønske, at kræft ikke fandtes, og at folk var mere taknemmelige for det, de har. Mange af mine venner og veninder har altid et eller andet at brokke sig over med hensyn til deres bedsteforældre. Jeg har lyst til at skrige og råbe dem ind i hovedet. Fortælle dem, at de er heldige. At verden ikke går under, fordi de strikker strømper til dig eller ikke ved, hvad en MP3-afspiller er.”
Digtsamling:
For evigt borte
126 digte om at miste skrevet af børn og unge mellem 7 og 17 år. Digtene omhandler det, der med mellemrum gør ondt i børns liv, og som rammer, når vi mindst venter det.
Digtene behandler temaer som tab, skilsmisse, savn, sorg, angst, ensomhed, skyld og skam. Men de er også en hyldest til håbet, kærligheden, glæden og livet.
Uddrag fra et af digtene:
”Nu er her stille og tomt
du er borte.
Det gik så stærkt så stærkt,
Jeg nåede ikke at sige farvel.
Mine forældres sorg
Var smerte i sig selv.”
Novellesamling:
Solsort og snefnug
12 forfattere har bidraget til novellesamlingen, der omhandler sorg.
Sorg fremstilles som en uafviselig del af tilværelsen, og bogen er derfor ikke kun sørgelig, da sorg derimod opfattes som starten til en ny og anderledes levevis.
Uddrag fra en af novellerne: ”Jeg væltede og kurrede hen ad vejen. Det gjorde ikke ondt. Sneen var blød som en foret rede. Jeg blev liggende. Der var så stille, at jeg kunne høre ham spille oppe i skoven. Helt tydeligt. Det er bedre med sne end med den kolde jord. Heldigvis fik de ham ikke brændt.”
Gratis rådgivning
Arbejder du med børn og har brug for rådgivning eller sparring vedrørende et barn i sorg? Send os en mail, så sætter vi dig i kontakt med en af vores rådgivere.