Sådan kan gymnasiet støtte en elev i sorg
Når gymnasieelever bliver ramt af alvorlig sygdom eller mister en nærtstående, bliver deres verden ofte vendt på hovedet. Gymnasiet, som normalt er en tryg ramme, kan pludselig føles fjern og uoverskuelig. Eleverne har brug for støtte, men hvordan kan gymnasiet bedst hjælpe dem gennem en svær krise?
Sorgstøtte kræver samlet indsats
Elever, der oplever alvorlig sygdom eller dødsfald blandt deres nærmeste, har ofte komplekse støttebehov, som ikke alene kan blive løst ved at reducere fravær eller lette det faglige pres i en periode. Eleverne har behov for at føle sig forstået, hvilket kræver en samlet indsats fra både undervisere, studievejledere og ledelsen.
Forstå sorgens mange ansigter
Sorg er en individuel proces, og hver elev reagerer forskelligt, når en nærtstående bliver syg eller dør. Nogle kaster sig over skolearbejdet som en form for flugt, mens andre mister motivationen og har svært ved at koncentrere sig. Sygdomsforløbet eller tabet kan også føre til lange perioder med fravær, hvilket kan påvirke både den faglige og sociale trivsel.
Studier viser, at sorg ikke kun påvirker elevernes følelsesmæssige tilstand, men også kan have en negativ indvirkning på deres præstationer og relationer til klassekammeraterne. Mange unge oplever en følelse af isolation, fordi deres klassekammerater ikke ved, hvordan de skal håndtere situationen. Derfor er det vigtigt, at eleven også bliver tilbudt hjælp til at informere klassen om det, der er hændt.
Afklar, hvilken støtte I som gymnasium kan tilbyde
Det er vigtigt, at gymnasiet overvejer, hvilken hjælp de kan tilbyde og hvilken hjælp, de ikke kan tilbyde, såsom psykologforløb. Her kan det være nyttigt at skabe sig et overblik over, hvilke andre organisationer i lokalområdet, der kan tilbyde supplerende støtte. Derudover skal gymnasiet klarlægge, hvem der har ansvaret for at varetage støttesamtaler med eleven på skolen.
Skab et trygt rum for eleven
Gymnasieelever i sorg efterspørger ofte, at skolen lægger mere vægt på deres trivsel frem for blot at fokusere på fravær eller faglige resultater.
Der er behov for, at gymnasiet tager elevernes følelsesmæssige udfordringer alvorligt og tilbyder vedvarende støtte. Det handler ikke om, at skolen skal løse alle problemerne, men om at skabe et trygt rum, hvor eleverne kan få den nødvendige hjælp, når de har brug for det. Det kan hjælpe med at fastholde deres tilknytning til gymnasiet.
Tilbyd fleksibel støtte til den enkelte elev
Unges sorg forsvinder ikke. Det er en proces, som tager tid og kræver, at gymnasiet støtter eleven gennem deres resterende tid på gymnasiet. Derfor er det vigtigt, at skolen tilbyder fleksible løsninger, der tager højde for den enkelte elevs behov. Det kan være alt fra regelmæssige samtaler med en vellidt studievejleder eller underviser, til sorggrupper hvor eleven kan tale med andre i samme situation. Regelmæssige samtaler med eleven, hvor man evaluerer, hvordan det går, og om der er behov for justeringer i støtten, kan være med til at sikre, at eleven føler sig set og hørt gennem hele processen.
Få struktureret sorgstøtten gennem sorghandleplanen
For at sikre, at både elever og personale ved, hvordan de skal håndtere sorgsituationer, er det essentielt, at gymnasierne har en opdateret sorghandleplan. En sådan plan sikrer, at alle ved, hvem der har ansvar for hvad, når en elev rammes af alvorlig sygdom eller tab.
På 68 % af danske gymnasier er der allerede en sorghandleplan, men mange af dem trænger til en opdatering. En god sorghandleplan skal ikke kun være et dokument, der hentes frem ved behov – den skal løbende evalueres og tilpasses skolens aktuelle situation og behov. Det er vigtigt, at både lærere, vejledere og ledelse inddrages i arbejdet, så alle ved, hvad deres rolle er, når krisen rammer. Få vejledning til at opdatere jeres sorghandleplan her