Bliv sorggruppeleder
Overvejer du at blive sorggruppeleder? Læs mere om rollen som sorggruppeleder, og hvordan du som gruppeleder kan være med til at gøre en forskel for børn i sorg.
I en sorggruppe skaber børn og voksne sammen et rum, hvor børnene har mulighed for at tale om, hvordan deres syge eller afdøde forælder eller søskende kan være en del af deres liv på en ny måde. Formålet med gruppen er ikke at fjerne sorgen eller smerten fra børnene – den vil altid være en del af deres liv. Igennem samværet og samtalerne i gruppen får børnene ord for deres sorg, minder og relationer, så de kan leve med sorgen og håndtere tabets konsekvenser på en måde, der kan gøre livet lidt nemmere at leve.
Men forandringerne kommer ikke af sig selv. Det kræver voksne med grundlæggende viden om børns sorg, metoder og mod til at tale med børnene samt evner til at skabe rum for, at børnene kan sætte ord på deres tanker og følelser og forstå det, de går igennem.
Hvad er din rolle som sorggruppeleder?
Som sorggruppeleder bidrager du med at tilbyde børnene et rum, hvor de kan fortælle åbent om deres sorg, om relationen til den syge eller døde, om minderne og om hvad de savner. Din rolle er at være med til at skabe fællesskab blandt andre børn, der har lignende erfaringer. Igennem samvær og samtaler med de øvrige børn og dig som sorggruppeleder får børnene mulighed for at lære at forstå og forholde sig til deres sorg og savn.
Sorggruppelederen er først og fremmest facilitator for fællesskabet og samtalen i gruppen. Det er børnenes fortællinger og erfaringer, der er i centrum. Din rolle er at bruge viden om gruppedynamikker til at strukturere spørgsmål og reaktioner, så børnenes fortællinger og forståelser af sig selv bliver endnu mere mangfoldige.
Hvad skal der til for at blive sorggruppeleder?
Vi anbefaler, at du har en social, pædagogisk eller sundhedsfaglig uddannelse og/eller har erfaring med at arbejde med børn. Herudover skal du have mod til at være i sårbare og svære samtaler med børn.
Brug også dine kompetencer, selvom du ikke har en gruppe
Hvis du ikke har børn nok til at samle en hel gruppe, kan du i individuelle samtaler sætte dine samtalekompetencer i spil og dele din viden om andre børn i sorg til, at barnet føler sig hørt og mindre alene.
Du kan gøre en forskel som sorggruppeleder
Som sorggruppeleder kan du være med til at skabe positive forandringer i børnenes liv ved at skabe gode rammer for fællesskab, være den ansvarlige voksne i gruppen og facilitere forandrende samtaler.
En af dine vigtigste opgaver som sorggruppeleder er at udvikle fællesskabet i gruppen. Da mange af børnene føler sig meget alene med deres situation og anderledes end deres jævnaldrende, er oplevelsen af fællesskab med de andre børn et bærende element i sorggruppen.
Fællesskabet kan betragtes som de forbindelser, der etableres mellem jer alle, når I mødes i sorggruppen. Det konkrete møde skal være kombineret med en oplevelse af at ’have og være noget sammen’ og dele noget vigtigt og særligt med hinanden, for at man kan tale om et egentligt etableret fællesskab. Børnene skal kunne genkende elementer af andre børns fortællinger fra sig selv. At kunne spejle sig i de andre børns fortællinger kan skabe følelsen af samhørighed.
Som gruppeleder er du den voksne, der har ansvaret for og hele tiden arbejder med gruppens dynamikker – med samtalerne og fællesskabet. At være den ansvarlige voksne betyder ikke, at du er den, der bestemmer. Men du er den, der skal tage hånd om det, der sker i sorggruppen og – sammen med børnene – skabe retning i samtalerne. Du har det overordnede ansvar for gruppens interne sammenhæng og dynamik, gruppeprocessen, de enkelte børns udvikling og samtalernes flow. Det betyder, at du tager ansvar for det, du ser og mærker, ved at handle på det.
Ansvarlighed betyder i denne sammenhæng også, at du tager børnenes ord alvorligt, at du inddrager dem i beslutninger, og at du betragter deres viden som unik og med lige så stor ret som andre omkring dem. Det er det enkelte barn selv, der ved, hvordan han eller hun har det. En viden, som du kan støtte barnet i at sætte ord på.
Når du som sorggruppeleder via samtalen hjælper børnene med at skabe deres fortællinger, giver du mulighed for, at der bliver rum i deres liv til andet end sorgen, smerten og savnet kan fylde. Ved at arbejde med børnenes fortællinger om sig selv og den syge eller den, de har mistet, arbejder du med børnenes forståelser af sig selv og deres relationer. Det viser dem mulighed for at få en smule kontrol tilbage over deres liv. Der er mulighed for i sorggruppens fællesskab at vende problematikker og undersøge, om og hvordan børnene kan håndtere dem. Det kan hjælpe børnene til at forstå deres egen situation bedre, lære af hinandens erfaringer og måske give dem nye handlemuligheder – med udgangspunkt i egen viden og perspektiver.