Markedsføring overfor børn og unge
Op til 80 pct. af den fødevaremarkedsføring, som børn og unge møder, viser usunde fødevarer med et højt indhold af fedt, salt og sukker. Det er problematisk, fordi markedsføringen påvirker børn og unges holdninger, deres smags- og fødevarepræferencer og bidrager til et øget forbrug og indtag af usunde fødevarer. Det øger risikoen for overvægt.
Forældre og voksne ser det ikke
Det indhold, som vores børn og unge ser på de digitale og sociale medier, er styret af store techvirksomheder og deres algoritmer. Disse algoritmer gør, at vi forældre og voksne ofte ikke ser hverken omfanget eller indholdet af, hvad børn og unge eksponeres for. Derudover bruger fødevareindustrien mange kræfter på at camouflere deres markedsføring som underholdning til børn og unge. Og det er ikke kun i reklamer på tv. Det er i form af influencere på sociale medier, konkurrencer, merchandise, mobilspil og mange andre greb, der gør det svært at gennemskue, at det egentlig handler om at ramme børn, hvor de er mest sårbare. Og det er ikke en hemmelighed, at børn er mere påvirkelige overfor markedsføring og har svært ved at skelne mellem underholdning og manipulation. Det skyldes blandt andet, at børn ikke er i stand til at identificere indhold som reklame eller genkende reklamens overtalende intentioner. Derfor er der brug for, at vi som samfund tager markedsføringen af usunde føde- og drikkevarer overfor børn og unge alvorligt og beskytter dem bedre med en strammere markedsføringslov.
Kan børn og unge gennemskue markedsføring af usunde fødevarer på digitale medier? Hør podcasten med Natasha Selberg fra Hjerteforeningen.
Lovgivningen skal strammes, så den beskytter vores børn og unge
Ansvaret for at forebygge overvægt ligger ikke hos individet alene men også på samfundets beslutningstagere, fødevareindustrien og supermarkederne. Kræftens Bekæmpelse ønsker derfor en strammere markedsføringslov, så den effektivt beskytter børn under 18 år mod den skadelige, brede og omfangsrige markedsføring for usunde føde- og drikkevarer. Helt konkret anbefaler vi, at:
- Der indføres strammere markedsføringsrestriktioner via lovgivning
- Lovgivningen skal omfatte alle børn og unge op til 18 år
- Lovgivningen skal adressere en bred række af markedsføringskanaler og -strategier
- Der fokuseres på den markedsføring børn og unge eksponeres for og ikke kun den markedsføring, som er målrettet direkte til børn og unge
- Der udvikles en ernæringsprofil af de danske myndigheder som kan sikre, at det ikke er tilladt at markedsføre for føde- og drikkevarer, hvis indhold af f.eks. sukker, fedt eller salt overstiger en fastlagt grænse
Ser du, hvad dit barn ser?
Alle eksemplerne i kampagnefilmen er fiktive men inspireret af reelle markedsføringsgreb, som børn og unge møder på sociale medier.