Skip navigation

Et lettere samfund

Børn bliver bombarderet med markedsføring for usunde føde- og drikkevarer overalt. Samtidig er overvægt et stigende sundhedsproblem blandt børn og unge i Danmark. Lige nu er der ingen lov, der effektivt beskytter dit barn mod fødevareindustriens påvirkning.

5 konkrete anbefalinger til en strammere markedsføringslov

Ansvaret for at forebygge overvægt ligger ikke hos individet alene, men også på samfundets beslutningstagere, fødevareindustrien og supermarkederne. Kræftens Bekæmpelse ønsker derfor en strammere markedsføringslov, så den effektivt beskytter børn under 18 år mod den skadelige, brede og omfangsrige markedsføring for usunde føde- og drikkevarer. Kræftens Bekæmpelse har 5 konkrete anbefalinger.

Læs mere om markedsføring overfor børn og unge

Der skal indføres strammere markedsføringsrestriktioner via lovgivning – forskningen viser, at frivillige industridrevne kodekser er ikke tilstrækkelige til at beskytte børn og unge.

Børn og unge har ikke de samme forudsætninger for at gennemskue en given markedsføring og er lettere at påvirke end voksne. Derfor skal lovgivningen omfatte alle børn og unge op til 18 år. 

Fødevareindustrien bruger mange kræfter på at camouflere deres markedsføring som underholdning til børn og unge. Det er for eksempel i form af influencere på sociale medier, konkurrencer, merchandise, mobilspil og mange andre greb, der gør det svært at gennemskue, at det egentlig handler om at ramme børn, hvor de er mest sårbare. Derfor skal lovgivningen omfatte en bred række af markedsføringskanaler og -strategier.

Der skal udarbejdes restriktioner med fokus på den markedsføring børn og unge eksponeres for og ikke blot markedsføring, som er målrettet direkte til børn og unge. Mange børn og unge vil fortsat eksponeres for markedsføring af usunde føde- og drikkevarer via f.eks. TV og influencere, som har en bredere målgruppe end blot børn og unge. Derfor skal der fokus på den markedsføring børn og unge reelt udsættes for. 

Der skal udvikles en ernæringsprofil af de danske myndigheder som kan sikre, at det ikke er tilladt at markedsføre for føde- og drikkevarer, hvis indhold af f.eks. sukker, fedt eller salt overstiger en fastlagt grænse.