Online rådgivningssamtale
Hvis du gerne vil kunne se den rådgiver, du taler med, kan du bestille en online rådgivningssamtale. Samtalen foregår via Microsoft Teams.
Både patienter og pårørende kan få en online rådgivningssamtale, hvor du og rådgiveren kan se hinanden på skærmen. Det kan f.eks. være relevant, hvis I er flere, der ønsker at deltage i samtalen på samme tid eller hvis du har behov for at have en tolk med til samtalen.
Onlinerådgivning foregår på internettet via Microsoft Teams. Du behøver ikke at installere programmet på din PC, smartphone eller tablet først, da du får en e-mail med et link, du blot skal klikke på for at deltage i samtalen. Du kan blive bedt om at installere et såkaldt ’plug-in’, før forbindelsen kan etableres. Det tager som regel kun få sekunder.
Du bestiller tid en online rådgivningssamtale ved at ringe til Kræftlinjen på tlf. 80 30 10 30
Du kan få den samme type rådgivning, som du kan på telefonen eller i en kræftrådgivning. Du kan altså tale med rådgiveren om præcis det, der fylder for dig i kræftforløbet. Her taler du blot med en rådgiver via Teams, så I kan se hinanden på skærmen.
Det kan være en fordel at have samtalen online frem for telefonisk, hvis I eksempelvis gerne vil være flere med til samtalen eller du har brug for at have en tolk med.
Samtalen foregår online via Microsoft Teams. Du behøver ikke at installere programmet på forhånd på din PC, Smartphone eller Tablet. Det eneste du skal gøre er at trykke på det link, der er i mødeinvitationen, som vi sender til dig med e-mail. Herefter kobles du op til rådgiveren på en sikker forbindelse.
Når du klikker på linket i mødeindkaldelsen kan du blive bedt om at installere et såkaldt ’plug-in’, før forbindelsen kan etableres. Det tager som regel kun få sekunder.
OBS! Samtalen bliver IKKE optaget, og vi gemmer ikke oplysningerne fra samtalen bagefter.
Du skal have adgang til internettet og du skal have enten en computer, smartphone eller tablet, som har et kamera og mikrofon.
Sørg gerne for, at du er et sted, hvor internetforbindelsen er god, da du ellers kan opleve, at lyd og billede forringes.
Det er desuden en fordel, hvis du har et headset med mikrofon, så uvedkommende ikke kan lytte med på samtalen. Alternativt er det en god idé at sørge for, at du kan være uforstyrret under samtalen.
Du og eventuelle andre deltagere i samtalen skal have en e-mailadresse, som vi kan sende invitationen til samtalen på. Opkoblingen til onlinesamtalen foregår via et link, som vi sender i en mail.
Til at etablere den sikre forbindelse over internettet anvender vi programmet Microsoft Teams. Microsoft Teams fungerer med de fleste browsere eller via en app på din telefon. Hvis du ikke i forvejen benytter programmet, vil du blive bedt om at installere et såkaldt ’plug-in’. Det sker helt automatisk, når du accepterer anmodningen.
Ja, du kan godt have pårørende eller en tolk med i samtalen.
Hvis de befinder sig et andet sted end dig, så skal vi have deres e-mailadresse, så vi kan sende invitationen til selve samtalen til dem også. Det er rart at for rådgiveren at vide på forhånd, hvem der deltager i samtalen, så rådgiveren kan forberede sig bedst muligt.
For det meste kører onlinesamtalerne uden tekniske problemer. Af og til opstår der dog tekniske problemer. Det skyldes som oftest at dataforbindelsen er ustabil, men kan også skyldes, at du ikke er blevet opkoblet korrekt til samtalen.
Vi har derfor brug for dit telefonnummer, så vi kan ringe dig op og forsøge at afhjælpe problemerne. Hvis dette ikke lykkes indenfor nogle minutter, kan vi evt. gennemføre samtalen på anden vis. Det kan f.eks. være ved at ringe sammen over telefonen.