Kommunal- og regionsrådsvalg 2025
Tirsdag den 18. november 2025 er der kommunal- og regionsrådsvalg. Denne side indeholder redskaber og råd til, hvordan Kræftens Bekæmpelses regionsudvalg og lokalforeninger kan tage del i valgkampen – og sætte kræftsagen på dagsordenen.
Hvorfor engagere sig i valgkamp?
En indsats i valgkampen kan ikke stå alene. Den stærke og virkelige indflydelse vinder vi over en længere periode. Men valgkampen er en unik mulighed for direkte indflydelse og dialog med de politiske beslutningstagere. Det er her, politiske beslutninger og retninger formes og forhandles. Hvor politikerne kommer med løfter, som de kan holdes op på senere. Og hvor der er en særlig åbenhed for dialog og påvirkning udefra – bl.a. fra organisationer som os i Kræftens Bekæmpelse. Den offentlige debat, som også er en del af valgkampen, giver gode muligheder for at opnå folkelig opbakning til vores sag.
For at hjælpe jer bedst muligt med opgaven, har Kræftens Bekæmpelse udarbejdet en vejledning og en lang række redskaber, som I kan bruge i jeres valgindsats. I de kommende afsnit foldes vejledningen og redskaberne ud.
Ønsker du at hente vejledningen ned, så kan du finde den lige her.Budskabet - Kræft sætter spor
Vores tema for kommunal- og regionsrådsvalget 2025 er senfølger efter kræft. Budskabet er, at kræft sætter spor, og at alle mennesker med senfølger efter kræft skal mødes af forståelse, hjælp og støtte. 70% af de cirka 385.000 personer, som lever med eller efter kræft i Danmark, har oplevet senfølger. Det er mere end en kvart million mennesker.
Helt konkret arbejder vi for:
- Generelle senfølgeklinikker med tydelige henvisningskriterier og tilstrækkelig kapacitet i alle regioner.
- At alle kommuner har hjælp til mennesker med senfølger.
- At ingen mennesker med senfølger skal presses tilbage i job, før de er klar.
- At de nye sundhedsråd indgår aftaler om senfølger efter kræft.
Mere end en kvart million danskere har senfølger efter kræft. Og området går på tværs af kommuner og hospitaler, det nære og det specialiserede sundhedsvæsen. Derfor er det oplagt, at alle sundhedsråd indgår en aftale om, hvordan man sikrer god og koordineret hjælp og støtte til mennesker med senfølger efter kræft.
I kan læse mere om budskabet i de udarbejdede budskabspapirer og finde nøgle tal og andet i faktaarket.
Kræftstatistik for din kommune eller region
Der er herudover udarbejdet en række forskellige materialer, som I kan finde på denne side.
Hvordan griber I arbejdet an?
Vi har nedenfor samlet en række værktøjer, som I sammen med jeres områdekonsulent kan gribe til, hvis I synes, at det er svært at komme i gang med valgkampen. Det er også værktøjer, som I kan tage ned fra hylden, hvis I mangler inspiration til jeres arbejde eller bare synes, at det er spændende at snuse til. Værktøjerne kan I bruge enkeltvis eller sammenhængende, som det giver mening for jer.
Der findes ikke en god opskrift på, hvordan valgkampsarbejde kan planlægges eller afvikles, men vi håber, at I kan finde inspiration i værktøjerne.
Valgkampen kan skæres til, så det passer til jer og jeres tid. Her kommer tre modeller, som I kan overveje. En lille indsats er altid bedre end ingen indsats.
Man kan se valg kampen som en bil - Den lille hurtige - Den sikre og solide - Fuld kraft frem
Hvis I vælger en af de to sidste modeller, vil det være relevant for jer at orientere jer i disse bilag:
Hvem skal vi i dialog med?
Når I udvælger, hvilke kandidater I vil kommunikere eller gå i dialog med, kan det være godt at overveje, hvor indflydelsesrig kandidaten er, hvor interesseret kandidaten er i vores mærkesager og i sundhedsområdet generelt, og om kandidaten har brug for en profil eller mærkesag, som I kan hjælpe med.
Men den lovende, helt nye kandidat kan også være relevant. Måske kan vores budskaber og mærkesager være noget af det, som vedkommende kan slå sig op på. Kig gerne i bilag 3 og i Politisk Håndbog for inspiration.
Værktøjskassen
Udover de bilag, som der er henvist til i de forgående afsnit, kan I her finde en værktøjskassen, men en lang række forskellige redskaber lige fra læserbreve, tik SoMe-opslag, dialogguides og vejledning til at lave vælgermøder.
I kan dykke ned i de forskellige redskaber her, og også downloade redskaberne.