Organisering
Her kan du læse om lokalforeningens koordineringsopgaver og roller i bestyrelsen
Koordinering af indsatser
Lokalforeningens bestyrelse er ansvarlig for at koordinere de frivillige aktiviteter i lokalforeningens område. Det kan være forskellige frivillige aktiviteter, underudvalg, kampagnegrupper mv. De enkelte aktiviteter kan sagtens organisere sig selv, men det er bestyrelsen der har overblikket.
Derudover er det også relevant for bestyrelsen at have løbende kontakt til andre kræftrelaterede sager i lokalområdet – herunder både Kræftens Bekæmpelses øvrige aktiviteter (Stafet for livet, genbrugsbutikker mm.) samt andre relevante lokale foreninger og aktiviteter.
Her ses en illustration af, hvordan en bestyrelse kan organisere sig. Det vil dog se meget forskelligt ud, alt efter hvilke aktiviteter I vælger at arbejde med, og hvor mange I er. Bestyrelsens vigtigste opgave er strategi, ledelse og koordinering, men bestyrelsens medlemmer må selvfølgelig også gerne deltage i forskellige arbejdsgrupper.
Roller i bestyrelsen
I skal vælge en formand og en kasserer. Det kan være en god ide, også at vælge en næstformand og en sekretær. Hvordan I fordeler de forskellige opgaver i en lokalforenings bestyrelse, er naturligvis helt op til bestyrelsen selv. Et forslag, til hvordan opgaverne kunne fordeles, kunne være: