Få svar på dine spørgsmål om frivillig.dk
Herunder har vi samlet svar på en række spørgsmål om den nye hjemmeside.
Hvorfor har vi fået en ny hjemmeside?
Alle Kræftens Bekæmpelses hjemmesider er i gang med at få et tiltrængt løft, så de bliver mere tidssvarende og ensartede. I januar 2024 fik cancer.dk nyt design, dernæst var det webshoppens tur. I december 2024 åbnede et nyt stafetforlivet.dk, og nu har vi fået et nyt frivillig.dk. Et nyt cancerforum.dk er også på vej.
De største fordele ved de nye hjemmesider er det lækre nye design, som er mere brugervenligt, overskueligt og mobilvenligt. Frivilliguniverset er desuden blevet en del af cancer.dk, så du mere naturligt kan søge informationer på tværs af Kræftens Bekæmpelses hjemmesider.
Er den nye hjemmeside helt færdig?
Du vil opleve, at der vil komme nogle tilretninger og tilføjelser til den nye hjemmeside i de kommende måneder, når I begynder at bruge det i praksis, og vi får feedback fra jer frivillige.
Hvilke forandringer vil jeg opleve?
Den største forandring ved den nye hjemmeside er, at flere ting er blevet tilgængelige før du er logget ind. Det skal gøre det hurtigere for dig som frivillig at finde det, du har brug for.
Redskaber
På det nye frivillig.dk er alt det, du før fandt under ’Dokumenter’ og ’Redskabsbank’ nu samlet under titlen ’Redskaber’, som du kan se uden at være logget ind.
Redskaber er stadig opdelt i en række kategorier, så som 'GDPR', 'Transport og kørsel', ’Kommunikation’ osv., ligesom du er vant til.
Der er også samlinger af redskaber, som vedrører en bestemt aktivitet, f.eks. Lyserød Lørdag eller lokalforeningsarbejde. Disse samlinger kan du både tilgå direkte under Redskaber eller via den gruppe, der hører til din aktivitet.
Grupperne
Bruger du grupperne på frivillig.dk, vil du opleve visse forandringer, men også at meget er, som det plejer. Der er fortsat både offentlige og ’lukkede’ grupper – og i sidstnævnte er det fortsat muligt at opbevare jeres egne filer under ’Gruppens dokumenter’.
Det menupunkt i gruppen, som på den gamle hjemmeside hed ’Praktisk information’ har dog skiftet navn til 'Redskaber'. Det fører dig nu hen til den samling af redskaber og dokumenter, der vedrører din gruppes frivillige aktivitet – f.eks. lokalforeningsarbejde, Lyserød Lørdag, Stafet For Livet eller noget fjerde.
En anden forandring i grupperne er, at menupunktet ’Materialebestilling’ har skiftet navn til ’Frivilligshop’. Den er desuden flyttet helt ud af grupperne og ud på forsiden af frivillig.dk. Det kræver fortsat log in at bestille materialer gennem Frivilligshop.
Bliver jeg oplært i at bruge den nye hjemmeside?
Ja, du får hjælp til at lære den nye hjemmeside at kende. Særligt hvis du er administrator for en gruppe på frivillig.dk, skal du regne med, at du får brug for oplæring.
Alle, der ønsker det, bliver oplært – enten via video, webinar og/eller trykte manualer. I får særskilt information om dette.
Du kan allerede nu kigge på de manualer til siden, der ligger tilggængelige her på siden.
Kan jeg stadig bruge min private mail?
Er du én af frivillige, der skal redigere en lokalforeningshjemmeside eller en stafetside, skal du have en @cancer.dk-mail for frivillige. Hvis du ikke allerede har en @cancer.dk-mail for frivillige, vil du modtage den i forbindelse med oplæringen i det nye system.
Hvis du står for deltagerlister i forbindelse med arrangementer, har du ligeledes brug for en @cancer.dk-mail, da vi nu kan tilbyde frivillige GDPR-sikker opbevaring af (og adgang til) deltagerlister.
Hvordan bliver jeg inddraget i processen?
Vi vil via spørgeskema på hjemmesiden indsamle feedback fra jer, der bruger frivillig.dk. Her vil du også kunne tilmelde sig en eventuel brugertest. Jeres feedback hjælper os med at få has på de værste børnesygdomme og skabe det bedst mulige site.
Hvis du har spørgsmål til det ny frivillig.dk, som ikke er besvaret her, er du velkommen til at skrive til frivillig@cancer.dk.