ER DET DIG ELLER TOBAKSINDUSTRIEN, DER SNAKKER?
Røgfri Fremtids mediekampagnen 2024 består af to film, der deles på Røgfri Fremtids sociale medier. Del dem gerne derfra med hashtagget #røgfrifremtid. Kampagnen lanceres den 29. oktober 2024. Se også filmene her på siden fra den 29. oktober.
Nyt fokus på tobaksindustrien
Årets mediekampagne sætter fokus på tobaksindustrien. Det er nemlig på tide, at unge bliver mere bevidste om, hvor stor indflydelse tobaksindustrien har på opfattelsen af deres produkter.
Tobaksindustrien siger selv, at de arbejder for en røgfri fremtid og har i de seneste år introduceret en række røgfrie nikotinprodukter. Disse produkter har dog vist sig også at være gode til ryge- og nikotinstart, og er blevet særdeles populære blandt unge. I Danmark bruger omkring hver tredje (36 %) mellem 15 og 29 år en form for nikotinprodukt enten dagligt eller lejlighedsvist. Der er især set en stigning i brugen af nikotinposer og vapes i løbet af de seneste år.
Den udvikling skal stoppes. Børn og unge skal ikke blive afhængige af nikotin.
Rettigheder
Rettigheder til materiale med personer fra Røgfri Fremtids kampagne 'Er det dig eller tobaksindustrien, der snakker?' udløber den 29.10.2025.
Materialerne må kun anvendes i forbindelse med kommunikation, der knytter sig til Røgfri Fremtid.
Røgfri Fremtid ørepropper
Mangler I en god samtalestarter til et event eller en anden lejlighed? Del Røgfri Fremtid ørepropper ud og hjælp andre med at lukke ørerne for tobaksindustrien. Ørepropperne er gratis og kan bestilles gennem Kræftens Bekæmpelses webshop. De kommer i en kasse med 100 stk.
I kan bestille ørepropperne her.
Faktaark
Tobaksindustrien må ikke benytte sig af klassisk markedsføring, men har brugt mange andre metoder for at sælge og målrette deres produkter til unge. I dette faktaark kan du få et overblik over, hvad vi har dokumentation for, at de har gjort og få inspiration til, hvad du kan gøre for at mindske deres indflydelse.
Kommunal sagsfremstilling
I forbindelse med kampagnen ønsker vi at engagere partnere i Røgfri Fremtid i dagsordenen om, at tobaksindustrien er en kommerciel aktør med stor magt over forbrugerne. Det kan være relevant for kommunale partnere at sætte politisk fokus på tobaksindustriens indflydelse. Røgfri Fremtid har udarbejdet et udkast til en sagsfremstilling, som I kan lade jer inspirere af.