Aftal kommunikationen før, under og efter kræftforløbet
Der er fire tidspunkter i din medarbejders kræftforløb, hvor du skal tage initiativ til, at I sammen lægger en plan for, hvordan og hvor tit I er i kontakt - og hvad der skal meldes ud til kollegaer og til øvrig organisation.
Diagnosetidspunktet
Når din medarbejder har fået en kræftdiagnose, skal I aftale, hvad der skal meldes ud til kollegaer og resten af organisationen.
Vigtige aftaler du skal have på plads med din medarbejder, der netop har fået en kræftdiagnose:
-
Hvilken "fortælling" skal viderebringes?
Hvad skal fortælles til kollegaerne om kræftsygdommen og behandlingsforløbet? Det er vigtigt, at I sammen gennemgår den fortælling, som skal viderebringes. -
Fortrolige oplysninger
Vær opmærksom på, at du som leder ikke må dele personfølsomme oplysninger uden samtykke fra din medarbejder. -
Vil din medarbejder selv informere kollegaerne?
Vil din medarbejder selv fortælle om sin kræftsygdom og det kommende forløb? Eller er der brug for, at du tager den bold? -
Må kollegaerne henvende sig til din medarbejder?
Hvis det er dig, der skal informere om sygdommen, kan de så efterfølgende henvende sig til din medarbejder, f.eks. pr. mail? -
Skal kollegaerne informeres løbende?
Ønsker din medarbejder, at kollegaerne løbende skal have information om sygdomsforløbet? Hvis ja: Hvem formidler det - og hvordan? Er det til møder, eller må det sendes på mail? -
Kontakt undervejs i forløbet
Må kollegaerne kontakte din kræftramte medarbejder undervejs i forløbet?
Sygemelding
Når din medarbejder sygemeldes, skal I aftale, hvordan og hvor ofte du og din medarbejder skal være i kontakt, og hvad der skal meldes ud.
Vigtige aftaler du skal have på plads med din medarbejder omkring sygemeldingen:
-
Hvor ofte skal I kommunikere?
Hvor tit ønsker din medarbejder kontakt med dig under sygemeldingen og behandlingsforløbet? -
Hvordan skal I kommunikere?
Hvordan ønskes kontakten med dig? sms, telefon, mail eller besøg? -
Eventuel kontakt til pårørende
Er der en anden end din medarbejder, du skal have kontakten med undervejs? F.eks. en pårørende til din medarbejder? -
Skal kollegaerne informeres løbende?
Ønsker din medarbejder, at du informerer kollegaerne undervejs om sygdomsforløbet – eller vil din medarbejder selv formidle? -
Hvis din medarbejder ikke ønsker, at kollegaerne informeres løbende
Hvis din medarbejder ikke ønsker, at kollegaerne skal informeres undervejs, hvad kan der så i stedet fortælles? -
Løbende kontakt mellem kollegaer
Ønsker din medarbejder at holde kontakten med kollegaerne undervejs? -
Ønsker din medarbejder at blive holdt ajour?
Vil din medarbejder informeres om, hvad der sker på arbejdspladsen under sygemeldingen?
Tilbagevenden
Når din medarbejder vender tilbage på arbejde, skal I aftale, hvordan det meldes ud til kollegaer og øvrig organisation.
-
Første arbejdsdag
Hvordan ønsker din medarbejder at møde ind på første arbejdsdag? -
Information om medarbejderens forløb
Ønsker din medarbejder selv at fortælle om sit forløb – eller at du gør det? F.eks. inden medarbejderen møder den første dag? -
Må kollegaerne spørge ind?
Er det i orden med din medarbejder, at kollegaerne henvender sig direkte og spørger ind til forløbet? -
Følger og gener fra behandlingen
Er der senfølger af behandlingen, som skal italesættes over for kollegaerne? Det kan eksempelvis være en periode med påvirket hukommelse, tendens til øget stress eller fysiske begrænsninger i forhold til opgavevaretagelsen. -
Optrapning af arbejdsopgaver
Hvordan skal I kommunikere om og aftale optrapningen af arbejdet? -
Aftale om arbejdstid
Er der særlige tidspunkter på dagen, hvor din medarbejder bedst kan overskue at arbejde til at begynde med? Hvordan skal det kommunikeres ud til kollegaerne?
Fastholdelse/død
Du kan på ulykkelig vis komme ud for, at det ikke lykkes for dig at fastholde din medarbejder, eller at din medarbejder dør.
-
En ulykkelig beslutning - hvis du er nødt til at afskedige
Selvom du som leder har gjort alt for at beholde din medarbejder, kan der af og til være grunde til, at samarbejdet ikke kan fortsætte. Det er en ulykkelig situation for alle, og din beslutning om afskedigelse er svær for både dig som leder, kollegaerne og især for din medarbejder. -
Informér kollegaerne
For kollegaerne kan det føles som en uretfærdig og hård beslutning, hvis du er nødt til at afskedige. Informér om hvad du har gjort for at beholde din medarbejder. -
Skab en god ramme for afsked
Det vigtigt, at du skaber en god ramme for afsked over for den medarbejder, du skal sige farvel til. -
Hvis din medarbejder selv opsiger sit job
Hvis din medarbejder selv ønsker at opsige sin stilling som følge af sin situation, skal du tilbyde så fleksible rammer som muligt i den sidste tid. Hvis du har mulighed for fritstilling med løn, tilbud om efteruddannelse i forhold til omskoling, rådgivning og støtte og andre forhold - så er det vigtigt, at du gør dette for at hjælpe din medarbejder godt videre.