Klager inden for sundhedsområdet
Her kan du læse om dine muligheder for at klage og søge erstatning for den behandling, du har fået, inden for sundhedsvæsenet. Klager sendes til Styrelsen for Patientklager, mens erstatning skal søges hos Patienterstatningen.
Hvis du mener, der har været svigt i den behandling, du har fået, kan du klage til Styrelsen for Patientklager. Du kan også klage, hvis dine patientrettigheder ikke er blevet overholdt.
Din klage kan gælde den behandling, du har fået hos din praktiserende læge, en privatpraktiserende speciallæge, et offentligt hospital eller et privathospital. I nogle tilfælde kan du også klage over den sundhedsfaglige behandling, du har modtaget på et kommunalt behandlings- eller genoptræningssted.
På deres hjemmeside kan du læse, hvordan du klager:
Styrelsen for Patientklager behandler din klage
Styrelsen for Patientklager er en samlet indgang for patienter, som ønsker at klage over den faglige behandling i det danske sundhedsvæsen.
Styrelsen for Patientklager behandler klager fra patienter og har kompetence til selvstændigt at træffe afgørelse i sager om sundhedsfaglig behandling. Derudover er styrelsen bl.a. sekretariat for Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn og Ankenævnet for Patienterstatningen.
Klager over sundhedsfaglig behandling kan f.eks. handle om.:
- Undersøgelse, diagnose og behandling
- Information om og samtykke til behandling
- Journalføring
- Sundhedspersoners tavshedspligt
- Lægeerklæringer
Hvis dine patientrettigheder ikke bliver overholdt
Hvis dine rettigheder som patient ikke bliver overholdt, kan du også klage. Klager om brud på patientrettigheder kan handle om:
- Maksimale ventetider for behandling af visse livstruende sygdomme (særregler for kræftpatienter)
- Frit og udvidet frit sygehusvalg
- Henvisning til eller refusion af udgifter til behandling i udlandet
- Ret til aktindsigt
- Kørsel i forbindelse med undersøgelse og behandling (befordring og befordringsgodtgørelse)
Du kan også søge tilskud til forskellige ydelser efter sundhedsloven, bl.a. tilskud til tandpleje til kræftpatienter. Læs mere:
Tilskud til tandskader efter behandling
Klager over brud på patientrettigheder
Du kan også klage til Styrelsen for Patientklager over visse administrative afgørelser og beslutninger, som din kommune eller region træffer på sundhedsområdet Det gælder f.eks.:
- Din placering i sikringsgruppe 1 og 2 og overførsel til gruppe 1-sikring
- Valg af læge
- Gratis behandling hos fysioterapeut efter lægehenvisning
- Tilskud til sundhedsydelser i et andet EU/EØS-land
- Vilkår for ret til sygehusbehandling, herunder behandlingsredskaber
- Kontaktperson på sygehuset
- Tilskud til tandpleje til kræftpatienter
- Refusion af udgifter til sygehusbehandling i et andet EU/EØS-land
Hvis du mener, at der er grundlag for at klage, kan du på Styrelsen for Patientklagers hjemmeside finde ud, hvordan du klager over brud på patientrettigheder:
Klagefrister hos Styrelsen for Patientklager
Klagefristerne er forskellige afhængigt af, om du skal klage over din behandling eller din kommune eller regions afgørelser:
Tidsfrister ved klager over behandling
Klagen skal være indsendt inden 2 år efter, at du fik mistanke om behandlingssvigt, og senest 5 år efter, at behandlingen fandt sted. Du kan klage på egne vegne, eller for en anden person, hvis du har en fuldmagt.
Tidsfrister ved klager over din kommune eller regions afgørelser
Klagen skal være indsendt inden 4 uger - regnet fra den dag, hvor du modtog afgørelsen. Hvis du klager over, at din kommune eller region helt har undladt at træffe en afgørelse - som du mener, du har krav på - regner man klagefristen fra tidspunktet, hvor du blev opmærksom på din klagemulighed.
Tilbud om samtale før din klage behandles
Ved klager over behandling og personer i sundhedsvæsenet vil du blive tilbudt en samtale hos din region, før Styrelsen for Patientklager går i gang med at behandle din klage. Du bestemmer selv, om du vil tage imod tilbuddet om en dialogsamtale.
Ved samtalen får du mulighed for at få svar på spørgsmål om den behandling, du har modtaget. Samtalen skal afholdes inden for 4 uger.
Hvis du stadig ønsker at klage efter samtalen, forsætter behandlingen af din klage. Hvis du ikke længere ønsker at klage, slutter sagen.
Ved klager over afgørelser om patientrettigheder, vil du ikke blive tilbudt den indledende samtale.
Hvis du ikke er tilfreds med en afgørelse fra Styrelsen for Patientklager
Det er ikke muligt at klage over afgørelserne fra Styrelsen for Patientklager og Disciplinærnævnets, da de er endelige. Hvis du får nye væsentlige oplysninger i sagen, kan du dog sende dem til Styrelsen for Patientklager, der herefter kan genoptage din sag.