Spring navigation over

Blomstrende vagina sætter fokus på livmoderhalskræftscreening

En stor, blomstrende vagina pryder under modeugen Kongens Nytorv. Installationen skal minde kvinder om at blive screenet for livmoderhalskræft. Kun halvdelen af unge kvinder deltager i screening, og det er alt for få.

Den store, blomstrende vagina er placeret på Kongens Nytorv i København og skal minde kvinder om screening for livmoderhalskræft

Kommer du forbi Kongens Nytorv i København under modeugen, vil du blive mødt af en stor vagina i blomster og tyl. Og selv om det giver anledning til fnis, så er der alvor bag installationen.

Vi håber, at installationen kan vække nysgerrighed og på en ny og anderledes måde være med til at skabe opmærksomhed på emnet, så flere kvinder tager stilling til screening
Eva Agner Pedersen, projektleder i Kræftens Bekæmpelse

Vaginaen skal minde kvinder om at passe på deres underliv, blive screenet for livmoderhalskræft og gå til lægen, hvis de har symptomer. For hvorfor ikke passe lige så godt på sit underliv som på hår, hud og negle?

- Vi håber, at installationen kan vække nysgerrighed og på en ny og anderledes måde være med til at skabe opmærksomhed på emnet, så flere kvinder tager stilling til screening, siger projektleder i Kræftens Bekæmpelse Eva Agner Pedersen.

Forbipasserende kan spejle sig i installationen og dele en selfie på Instagram med hashtagget #erdernogetduharglemt. På den måde spredes budskabet om, at det er vigtigt at huske at gå til sine regelmæssige tjek for livmoderhalskræft, når man bliver inviteret.

Installationen er lavet af STUDIO FLØR og this is E S P A C E i samarbejde med Kræftens Bekæmpelse og kan ses under modeugen fra den 31. januar til den 2. februar.

Fra idé til blomstrende vagina
Installationen er blevet en realitet, fordi kvinderne bag STUDIO FLØR og this is E S P A C E, Stine Nørgaard Bjerg og Kathrine Hansen ville udvikle et projekt til fordel for Kræftens Bekæmpelse.

De havde bemærket et behov for mere information om livmoderhalskræft og screening og øjnede muligheden for at bruge deres kreative evner til at formidle det vigtige budskab.

- Vi har begge to haft kræft tæt inde på livet, og kan høre blandt vores veninder, at mange ikke rigtig ved nok om den her screening for livmoderhalskræft. Så vi vil rigtig gerne bruge vores kreativitet til at minde kvinder om at tage imod tilbuddet, fortæller Stine Nørgaard Bjerg, indehaver af STUDIO FLØR.

For få kvinder deltager i screening
Kun hver anden kvinde i alderen 23-29 år deltager i screening inden for et år efter, de er blevet inviteret. For hele gruppen af kvinder, der inviteres til screening, ser det ikke meget bedre ud: Her deltager seks ud af 10.

Installationen lægger sig i slipstrømmen af Kræftens Bekæmpelses oplysningsindsats om screening for livmoderhalskræft.

Læs nyheden om indsatsen:

Halvdelen af unge kvinder ikke deltager i screening for livmoderhalskræft

Tak til samarbejdspartnerne, STUDIO FLØR og this is E S P A C E samt sponsorerne Snedker og Tømrermester Peter Søborg A/S, ITA Textiles, Anton & co. og Mots More