Bange for at blive glemt
Robotprojektet har kørt siden starten af 2020, og leder af projektet, forsker Mette Weibel, har gennemført en lang række interviews med kræftramte børn, der har brugt robotterne, samt deres lærere og klassekammerater, og hun har været ude i klasserne for at observere, hvordan robotterne bliver brugt.
På den baggrund kan hun nu løfte sløret for nogle af de foreløbige resultater. De handler om robotternes sociale effekt, som er relevante, fordi mange børn med kræft synes, at det er svært at være indlagt. De kan føle sig ensomme og være bange for at blive glemt af deres klassekammerater. Men robotten kan bygge bro mellem det syge barn og klassen.
-Mange børn siger, at det er rart at se klassekammeraternes genkendelige ansigter. Det gør dem glade og får dem til at føle sig tilstedeværende i klassen. Personificeringen via robotten er vigtig, fordi den giver barnet en plads i klassen, fortæller forsker Mette Weibel.
-Klassekammeraterne tillægger robotten personlige egenskaber. De kalder f.eks. robotten ved navn, de vinker til den, giver den kram og bærer rundt på den. Ofte har robotten sit eget bord i klassen, og nogle klasser har haft robotten med på klassefotos, fortæller hun.
Gør det muligt for klassekammerater at vise omsorg
Robotten kan ikke kun hjælpe det kræftramte barn, den er også god for klassekammeraterne.
- Mange klassekammerater beskriver, at det kan være svært at række ud til et barn med kræft, hvis man ikke er en af de tætteste venner. Robotten giver mulighed for at sige hej og vinke og dermed vise omsorg for barnets situation.
- Vi ser også, at der i mange klasser etableres robot-buddies, det vil sige, at en klassekammerat udpeges til at have ansvaret for robotten, hvilket skaber mulighed for, at klassekammeraten kan få rollen som en god og omsorgsfuld ven, siger Mette Weibel og tilføjer, at børnenes kreativitet er stor:
- Klassekammeraterne kan tage robotten med ud at handle, de kan lege gemmeleg med robotten og spille kort, og man kan lave legeaftaler via robotten, fortæller hun.