Barometerundersøgelsen
Kræftens Bekæmpelse gennemfører barometerundersøgelser, som er landsdækkende spørgeskemaundersøgelser af kræftramtes behov og oplevelser i mødet med sundhedsvæsenet.
Behov for viden om kræftramtes møde med sundhedsvæsenet
Kræftpatienter har fra deres egne behandlingsforløb en unik viden om sundhedsvæsenets indsats. Denne viden kan vi bruge til at forbedre kvaliteten af kræftbehandlingen til gavn for alle kræftpatienter i Danmark.
Vi indsamler viden om hele kræftforløbet
Barometerundersøgelsen er opdelt i to spørgeskemaundersøgelser, der omhandler forskellige dele af kræftforløbet. På denne måde sikrer vi, at patienterne bliver spurgt på et tidspunkt, hvor deres oplevelser er aktuelle, og at vi får viden om hele kræftforløbet.
- Del 1 udsendes til patienter, som 4-7 måneder forinden har fået en kræftdiagnose. Her bliver patienterne spurgt til deres oplevelser af sundhedsvæsenets indsats fra første oplevede symptom til endt behandling.
- Del 2 udsendes til patienter, som cirka to år forinden har fået en kræftdiagnose. Disse patienter bliver spurgt til, hvordan de oplevede behandlings-, opfølgnings- og efterforløbet, samt hvordan de har det nu.
Hvad undersøger Barometerundersøgelsen?
Barometerundersøgelsen bidrager med viden om følgende tre områder:
- Patienternes oplevelser og vurderinger af sundhedsvæsenets indsats i udrednings-, behandlings- og efterforløbet
- Patienternes behov, præferencer og adfærd i forbindelse med en kræftsygdom
- Patienternes egen vurdering af deres helbred og livskvalitet
Barometerundersøgelsen, del 2 (2023)
Denne rapport præsenterer hovedresultaterne fra den nyeste Barometerundersøgelse om kræftpatienters behov og oplevelser med sundhedsvæsenet i opfølgnings- og efterforløbet. Resultaterne i denne rapport er baseret på besvarelser fra 3.232 kræftpatienter.
Undersøgelsen viser bl.a., at alt for mange kræftpatienter oplever ikke at blive talt med om, hvilke behov for hjælp og støtte til senfølger, samt hvor de kan få hjælp til disse behov. Op mod 3 ud af 4 patienter ikke oplever at få hjælp i tilstrækkelig grad. Der er også fortsat er udfordringer med at få implementeret individuelle opfølgningsforløb for kræftpatienter. Næsten halvdelen af patienterne har ønsker til, hvordan opfølgningsforløbet kunne være anderledes, og især ønsker kræftpatienterne flere undersøgelser og et større fokus på livet med og efter kræftsygdommen.
Barometerundersøgelsen, del 2 (2023)Barometerundersøgelsen, del 1 (2023)
3.070 nydiagnosticerede kræftpatienter har besvaret et spørgeskema om deres behov og oplevelser med sundhedsvæsenet under udredning og behandling under temaer som patientinvolvering, ansvar, sammenhæng, gener og hjælp og støtte.
Undersøgelsen viser blandt andet, at kræftpatienterne stadig oplever problemer med det lægelige ansvar under behandlingen. Derudover angiver en stor del af kræftpatienterne, at de har gener 4-8 måneder efter diagnosen, som fylder i deres hverdag. Mange oplever i den forbindelse ikke at få den hjælp, de har behov for. Der ses også et behov for et bedre samarbejde mellem sygehus, praktiserende læge og kommune for at sikre, at patienterne ikke oplever at blive tabt i overgangen mellem de forskellige aktører.
Barometerundersøgelsen, del 1 (2023)Tiltag på baggrund af barometerundersøgelserne
Kræftens Bekæmpelse bruger resultaterne fra barometerundersøgelserne til at identificere områder, hvor der kan sættes ind for at skabe forbedringer til gavn for fremtidige kræftpatienter.
Her kan du se nogle af de tiltag, der er gjort, på baggrund af resultater fra de tidligere barometerundersøgelser: