Når skærmen frister - Børn og unges digitale eksponering for usunde fødevarer og alkohol
12-17-årige i Danmark eksponeres i gennemsnit for 26 opslag af usunde fødevarer og 1 opslag af alkohol hver dag på digitale medier.
Rapporten viser, hvor meget børn og unge i alderen 12-17 år eksponeres for usunde fødevarer og alkohol digitalt, samt hvilke produkter og typen af afsender.
Undersøgelsen bygger på svar fra en lille spørgeskemaundersøgelse blandt 26 børn og unge i alderen 12-17 år vedrørende deres brug af sociale medier og indsendte skærmbilleder fra deres digitale medier.
De 26 deltagere blev i gennemsnit eksponeret for digitalt indhold af usunde fødevarer 26 gange og alkohol 1 gang i løbet af en normal dag. Størstedelen (69 %) af samtlige skærmbilleder af fødevarer var af usunde fødevarer. 23 deltagere blev eksponeret for usunde fødevarer, og 10 deltagere blev eksponeret for alkohol-indhold på trods af, at det er ulovligt at markedsføre alkohol over for børn og unge under 18 år. Omkring 7 ud af 10 skærmbilleder af usunde fødevarer og alkohol kom fra influencere eller kendte, mens omkring en femtedel var direkte reklame.
På trods af, at undersøgelsen ikke er repræsentativ for alle danske 12-17-årige, kan den give et værdifuldt indblik i, hvor meget danske børn og unge eksponeres for usunde fødevarer og alkohol digitalt.
Når skærmen frister - Børn og unges digitale eksponering for usunde fødevarer og alkohol.
Find an English summary of the report here