Om Solkampagnen
'Skru ned for solen' - også kendt som Solkampagnen blev iværksat i forsøget på at nedbringe antallet af tilfælde af kræft i huden blandt danskerne gennem oplysning om fornuftig soladfærd.
Baggrunden for Solkampagnen
Kræft i huden er den hyppigste kræftdiagnose i Danmark. Betegnelsen dækker over to typer kræft - nemlig almindelig hudkræft og modermærkekræft.
Begge kræftformer har været i voldsom stigning i de seneste 30 år. Mere end 207.000 danskere lever med kræft i huden. Der konstateres hvert år ca. 16.500 nye tilfælde af almindelig hudkræft og ca. 2.500 nye tilfælde af modermærkekræft.
Baggrund for kampagnen
Heldigvis kan op til 90 % af disse kræfttilfælde forebygges med fornuftig soladfærd. Solkampagnen blev derfor iværksat i 2007 i forsøget på at nedbringe antallet af tilfælde af kræft i huden blandt danskerne gennem oplysning om fornuftig soladfærd.
Med sloganet "Skru ned for solen" og de 3 solråd: skygge, solhat, solcreme er kampagnen tænkt som en venlig håndsrækning.
Viden skal ud til alle
Det er Kræftens Bekæmpelse mål at nå ud til alle danskere. Solkampagnens budskaber kommunikeres derfor ad mange forskellige kanaler som web, sociale medier, vores samarbejdspartnere og gennem Kræftens Bekæmpelses mange lokale frivillige.
Kampagnens overordnede formål er at gøre den gode soladfærd nem og naturlig ved at klæde danskerne på med viden om hensigtsmæssig adfærd i solen.
Kampagnens mange målgrupper
Kampagnen sætter fokus på en hensigtsmæssig soladfærd på en lang række niveauer - lige fra den enkelte dansker til udvalgte risikogrupper som eksempelvis børn og unge.
Derudover arbejder kampagnen også på et strukturelt, politisk og nationalt niveau.
Dokumentation, evaluering og afrapportering
Al information, der indgår i Solkampagnens forskellige kommunikationsindsatser, er baseret på valid og veldokumenteret international forskning.
Dokumentationen og evalueringer er desuden essentiel for at kunne måle, om kampagnen fører til adfærdsændringer i den danske befolknings solvaner.
Samarbejdspartnere
Kræftens Bekæmpelse står bag kampagnen "Skru ned for solen". En række andre partnere er også med i samarbejdet. Læs om dem herunder.
Det faglige grundlag skabes i et samarbejde mellem Sundhedsstyrelsen, Miljøstyrelsen, DMI, Danske Dermatologer og Kræftens Bekæmpelse.
REMA 1000
REMA 1000 er sponsor for Solkampagnen. REMA 1000 er en af Danmarks største dagligvare discountkæder med flere end 360 butikker og mere end 15.000 medarbejdere. Sammen med Solkampagnen er REMA 1000 med til at udbrede budskabet om solbeskyttelse, så flere danskere bliver bevidste om, hvordan de beskytter sig bedst muligt i solen og derved mindsker risikoen for at få kræft i huden.
Matas
MATAS donerer årligt til Kræftens Bekæmpelses arbejde for, at færre danskere rammes af kræft i huden. Siden 2005 har Matas og Kræftens Bekæmpelse samarbejdet om at sætte fokus på solbeskyttelse og kræft i huden. Kampagnens budskaber udbredes i alle Matas butikker og på Matas platforme. Desuden bidrager Matas til, at landets børneinstitutioner informeres om vigtigheden af at beskytte sig i solen.
DMI og Danske Dermatologer
DMI og Danske Dermatologer står sammen med Kræftens Bekæmpelse, Sundhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen om udbredelse af Solkampagnens faglige budskaber - herunder viden om uv-indekset og dets indvirke på vores helbred.
Nationale og internationale samarbejder
På Solkampagnen samarbejder vi bredt både nationalt og internationalt med mål om, at mindske hudkræft. Vi deltager bl.a. i arbejdet omkring konferencen ”Uv and Skincancer Prevention”. Herudover er vi partnere med Euro Skin og medlem af NCU – Nordic Cancer Union, som er et fagligt netværk på tværs sikre vidensdeling og understøtter målet om at bekæmpe kræft.